Alışveriş merkezinden mobil cihaza: Yeni tüketici alışkanlıklarına uyum sağlamak

PwC Küresel Tüketici Görüşleri Araştırması 2018

PwC Küresel Tüketici Görüşleri Araştırması alışkanlıkların en çok nerede geliştiğini ve değiştiğini (alışveriş yapmak için kullanılan kanallar, online siparişlerin teslimat hızı ve satın alma ilhamı) ve şirketlerin işletmelerini gereğince düzenleyerek nasıl fayda sağlayacağını keşfediyoruz.

  • Son üç yılda fiziksel mağazalardan haftalık olarak alışveriş yapanların oranında artış oldu ve 2015’te %40’tan 2018’de %44’e çıktı. Fiziksel mağazalardan yapılan alışverişlerdeki yükseliş, daha duyumsal ve sosyal bir deneyim isteğine atfedilebilir.
  • Tüketiciler benzerlerinin ne düşündüğünü bilmek istiyor. Katılımcıların satın alacakları şeyler için online ilham kaynaklarının ne olduğu sorulduğunda sosyal medya bir numaralı tercih oldu.
  • Şirketler dikkatlerini akıllı telefon dinamiklerine vererek, yapay zekaya yatırım yaparak ve mağaza deneyimlerine odaklanarak bu eğilimleri ele alabilirler.

Kanal alışkanlıkları nasıl değişiyor

2010 yılındaki ilk araştırmamızdan beri insanlar fiziksel mağazalardan daha az alışveriş yapıyor gibi görünüyor. 2014’e kadar katılımcıların sadece %36’sı en azından haftalık olarak fiziksel mağazalardan alışveriş yaptığını söylüyordu, fakat o zamandan beri fiziksel mağazalardan haftalık olarak alışveriş yapanların oranında artışlar görüyoruz (2015’te %40 iken bu yılki araştırmada %44). Aslında fiziksel alışverişler popülaritesi azalan bir aktivite değil ama müşterilerin başka bir arayış içinde olmaları muhtemel. Alışverişi ayak işlerinden ziyade duyumsal ve sosyal bir deneyim olarak görme oranı gittikçe artıyor.

En büyük düşüş kişisel bilgisayar (PC) üzerinden satın alımlarında gerçekleşti. Altı yıllık dönemde %27’den %20’ye düştü. Tablet üzerinden satın alımlar %8’den %12’ye yükseldi. Fakat mobil cihazlarla alışveriş iki kattan fazla arttı (%7’den %17’ye) ve yakın zamanda PC üzerinden alımları geçmesi bekleniyor.

İlham kaynakları: yeni etkileyiciler

Şirketlerin satış mesajlarını nasıl ilettikleri konusunda birçok yöntem var.  Tüketiciler diğer tüketicilerin ne düşündüğünü bilmek istiyor. Satın alacakları şeyler için online ilham kaynaklarının ne olduğu sorulduğunda çoğunluk (%37) sosyal medyayı seçti; bireysel perakende satış web siteleri ise %34 oranında. Belki de en ilginç husus, küresel katılımcıların sadece %14’ünün markalar veya perakendecilerden gelen e-postalara değinmesiydi, yani müşterilere bu yöntem ile ulaşma, satın almayı teşvik edici istenmeyen konuşmaları reddeden ve özgünlük arayan tüketiciler arasında yankı uyandırmıyor.

Yeni tüketici davranışlarını ele almak

Yeni alışkanlıklar —akıllı telefon üzerinden alışveriş ve mağaza içindeki deneyim— bir araya gelerek meraklı perakendeciler ve imalatçılar için bir fırsat doğuruyor. Mekanlarındaki envanteri azaltıp ürünlerinin daha ilgi çekici bir şekilde teşhir edilmesi için yer açabilir, markayı tamamlayıcı aktiviteler sunabilirler. Her zaman her yerde bulunan akıllı telefonlar sayesinde bu yatırımlar çok sermaye gerektirmeyebilir. Örneğin mağazalar içeride büyük video ekranlarına yer açmak yerine sadece müşterilerini akıllı telefonlarıyla bulut üzerinden videolara erişmeye davet edebilir.

Perakendeciler daha ileri giderek sanal gerçeklik deneyimi sunabilir, ancak bu trend hala yavaş ilerliyor. Katılımcıların üçte birinden fazlası hala mağazalarda bu teknoloji deneyimini yaşamamış, deneyimlerin de sadece yarısından biraz fazlası memnun kalmış.

Şirketler, odaklarını ve yatırımlarını uygun şekilde değiştirerek bu yeni tüketici alışkanlıklarına yanıt vermelidir. Bu, akıllı telefon dinamiklerine, yapay zekaya ve mağaza deneyimlerine daha çok dikkat verilmesi demektir. Bu yatırımların desteklenmesi için yeni iş uygulamaları, şirketlerin akıntıya karşı savaşmaktansa kendilerini yeni tüketici davranışlarının akışına bırakmasına yardımcı olabilir.

Dijital kanallar yükselişine devam ederken, uygulanacak yenilikçi stratejilerle mağaza kanalı tüketici için cazip tutulmaya devam edilecek.

Yiğit ArslanYönetim Danışmanlığı, Yönetici Direktör

İlgili hizmetler

Her sektörde, tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarının tespit edilmesi ve bunları karşılayacak ürün ve hizmetlerin tasarlanması gereklidir. Ayrıca mevcut ürün portföyünde gerçekleştirilecek sadeleştirmelerle planlama, üretim ve satınalma gibi farklı fonksiyonlar için hedeflenen verimlilik ve iyileştirmeler hayata geçirilebilir. PwC’nin desteğiyle tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını verimli bir operasyon ile kâra dönüştürebilirsiniz.

İletişim

Adnan Akan
Perakende ve Tüketici Ürünleri Lideri, PwC Turkey
Telefon: +90 212 326 6061
Eposta

Gökhan Yüksel
Perakende ve Tüketici Ürünleri Sektörü Denetim Hizmetleri Lideri, PwC Turkey
Telefon: +90 212 326 6040
Eposta

Yiğit Arslan
Danışmanlık Hizmetleri Şirket Ortağı, PwC Turkey
Telefon: +90 212 326 6748
Eposta

Bizi takip edin