2018 Yapay zekâ öngörüleri

İş stratejinizi şekillendirecek 8 öngörü

Yapay zekâ oldukça karmaşık olmakla birlikte çok hızlı ilerliyor. Önümüzdeki birkaç yılda neler olacağını tam olarak kestirebilmek mümkün olmasa da, kısa vadede yapay zekâ trendlerine ilişkin tahminlerde bulunmak mümkün.
Bu tahminlerden iş dünyası, kamu ve toplumun geneli için önemli çıkarımlar yapılabilir. Hatta bu trendlerin birçoğu gerçekleşmeye başladı bile.
Yapay zekâ kullanan müşterilerimize danışmanlık hizmeti sunan PwC uzmanları olarak yapay zekâ konusunda gerçekleşebileceğini öngördüğümüz 8 trendi sizler için derledik.

Yapay zekâya dair 8 öngörü

1. Yapay zekâ işlerden önce işverenleri etkileyecek

Yapay zekâ uzun vadede iş piyasasını sarsmayacağı gibi, 2018 yılı için de büyük bir etkiden söz etmek mümkün değil. Diğer yandan şirketler önemli zorluklarla karşı karşıya. Çoğu şirket, verileri gruplar halinde tutarken, ekipler de ayrı ayrı bölümlerde çalışıyor. Ancak yapay zekânın etkili çalışması için farklı disiplinlerden verileri ve ekipleri bir araya getirmek gerekiyor. Aynı zamanda insan ve makine iş birliği için birtakım yapılar ve beceriler gerekirken, işletmelerin küçük bir kısmı çalışanlarına temel yapay zekâ becerilerini kazandırmak için çalışmaya başladı. Özetle ortalama bir şirket yapay zekânın taleplerine henüz hazır değil.

Daha fazlası

Daha fazlası

2. Yapay zekâ gerçeğe dönüşüyor ve işe başlıyor

Yapay zekâ artık giderek daha da karmaşıklaşan süreçleri otomatikleştirmeye, değer yaratacak trendleri belirlemeye ve ileriye dönük bilgiler sunmaya hazır. Günlük uygulamalarda kullanılmaya başlanmasıyla hayatımıza sessiz bir giriş yapıyor. Yapay zekâ sayesinde insanların işlerinin yoğunluğu azalacak ve daha iyi stratejik kararlar alacaklar; böylece çalışanlar eskisinden daha etkin çalışacak. Ancak yaratılacak bu değeri hesaplamalara dâhil etmek geleneksel yatırım getirisi (ROI) yöntemiyle kolay değil. Bu nedenle şirketler yapay zekânın onlar için faydalarını daha iyi görmek için yeni yöntemler düşünmeliler.

Daha fazlası

Daha fazlası

3. Yapay zekâ verilerle ilgili en önemli soruya cevap verecek

Veri teknolojisi ve entegrasyonuna yapılan birçok yatırım en önemli soruya cevap verememiş durumda: Yatırımın getirisi ne kadar? Yapay zekâ verileri farklı şekilde kullanmaya yönelik örnekler sunuyor ve yeni araçlarla bu yöndeki girişimleri eskisinden daha uygun fiyatlı hale getiriyor.

Şirketlerin artık “verileri temizlemeye karar vermesi’’ gerekmeyecek, zaten bunu hâlihazırda yapmamalılar. Bir problemi çözmeyi denemekle başlayıp, öncelikle yapay zekânın faydalarını ölçmeliler. Veriler belirli bir sorunu çözmek için kullanıldığında, diğer veriye dayalı yapay zekâ çözümleri de kolaylaşıyor ve verimli bir döngü oluşuyor.

Daha fazlası

Daha fazlası

4. Yapay zekâ yetenek yarışında teknik uzmanlar değil alan uzmanları belirleyici olacak

Hızla ilerleyen teknolojiyle bilgisayar uzmanları bu aralar çok popüler olsa da, yapay zekâda başarı için en iyi teknolojik yeteneğe sahip olmak yeterli değil. Şirketlerin yapay zekâ ve yapay zekâ uzmanlarıyla çalışabilecek finans, pazarlama, insan kaynakları vb. belirli iş fonksiyonlarında uzmanlaşmış “alan uzmanlarına” ihtiyaçları var. Bu uzmanların programcı olması da gerekmiyor; veri biliminin ve veri görselleştirmenin temellerini ve yapay zekânın mantığını anlamaları yeterli.

Yapay zekâ bilgisayar laboratuvarlarından çıkıp günlük iş süreçlerine dâhil olmaya başlayınca, bu alan uzmanları bilgisayar uzmanlarından daha da önemli hale gelecek. Birçok alan uzmanının buna göre becerilerini geliştirmeleri gerekecek.

Daha fazlası

Daha fazlası

5. Siber saldırılar yapay zekâdan dolayı daha da güçlenecek, siber güvenlik de aynı şekilde…

Yayıldıkça daha da güçlenen kötü yazılımlar ve fidye yazılımları, küresel siber saldırıları koordine eden makine zekâsı ve saldırıları özelleştirebilen ileri veri analitiği ne yazık ki yolda.

Şirketler bu tehditlere ancak aynı nitelikteki teknolojiyle cevap verebilecekler; yapay zekâya yapay zekâyla karşılık vermek zorundalar. Yapay zekâya temkinli yaklaşan şirketlerin bile yapay zekâ siber güvenlik araçlarını kullanmaktan başka seçeneği olmadığından, siber güvenlik birçok işletmenin yapay zekâyla tanışacağı ilk alan olacak.

Daha fazlası

Daha fazlası

6. Yapay zekânın kara kutusunu açmak öncelik haline gelecek

Yapay zekânın kontrolden çıkması 2018 yılı için bir tehlike anlamına gelmiyor; zira şu anda tehlike oluşturacak kadar akıllı değil. Ancak açıklanamayacak şekilde davranan yapay zekâ - ki bu hem liderleri hem de tüketicileri temkinli olmaya itiyor - gerçek bir risk oluşturuyor.

“Kara kutuları” açarak yapay zekâyı açıklanabilir hale getirme konusundaki baskı artacak. Ancak bu, maliyet ve performansın dengelenmesini de içeriyor. Yapay zekânın “açıklanabilirlik” seviyesine karar verirken işletmelerin iş, performans, yasal düzenlemeler ve itibar kaygılarını değerlendirmek için birtakım çerçevelere ihtiyaçları var.

Daha fazlası

Daha fazlası

7. Ülkeler yapay zekâ için birbiriyle yarışacak

Yapay zekâ devasa bir fırsat ve birçok devlet kendi ülkelerinin de bu pastadan büyük bir pay alabilmesini sağlamak için çalışmalar yapıyor. Kanada, Japonya, İngiltere, Almanya ve Birleşik Arap Emirlikleri’nin ulusal yapay zekâ planları var. ABD’de vergi reformu ve deregülasyon yapay zekâyı destekleyebilir.

Çin, yapay zekâyı ekonomik geleceği için önceliklendirmek konusunda diğer ülkelerden ayrılıyor. Yaptığı çalışmalar çoktan meyve vermeye başladı. ABD için Çin’deki bu gelişmeler bir “Sputnik anına” yol açabilir; başka bir deyişle ABD teknolojik üstünlüğünü kaybetme korkusuna kapılabilir.

Daha fazlası

Daha fazlası

8. Güvenilir yapay zekâ için baskı yalnızca teknoloji şirketlerinin üzerinde değil

Özel hayatın gizliliğinin ihlali, algoritmik yanlılık, çevresel zarar, markalar için tehditler… Yapay zekâyla ilgili korkular çok fazla. Bu anlamda güvenilir yapay zekâ için birtakım prensipler olması gerektiği konusunda küresel bir fikir birliği oluşuyor. Bu prensipler şirketleri koruyabilir ve onları ekonomik fayda elde edecek pozisyona getirebilir.

Daha fazlası

Daha fazlası

İletişim

Oktay Aktolun
Risk, Süreç ve Teknoloji Lideri, PwC Turkey
Telefon: +90 212 326 6073
Eposta

Kağan Karamanoğlu
Danışmanlık Hizmetleri Şirket Ortağı, PwC Turkey
Telefon: +90 212 326 6142
Eposta

Cem Aracı
Vergi Hizmetleri Şirket Ortağı, PwC Turkey
Telefon: +90 212 326 6967
Eposta

Bizi takip edin