Depremden Etkilenen İllerdeki SGK Müdürlüklerinde Bazı İşlemlerin Diğer Müdürlüklere Devri

Vergi | Sosyal Güvenlik Duyurusu 2023/06 | SGK, Deprem, Sigortalı tescil, Sigortalı hizmet, Borçlanma, Aylık Bağlama, Maluliyet, Çalışma gücü kaybı

Özet

Depremden etkilenen: “Adana, Adıyaman, Diyarbakır, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya, Osmaniye ve Şanlıurfa” illerinin sigortalı tescil, hizmet ve borçlanma işlemlerinin, aylık bağlama işlemlerinin ve maluliyet ve çalışma gücü kaybı tespitine ilişkin işlemlerin ilgili müdürlüklerce yerine getirilememesi halinde hangi müdürlüklerce yerine getirileceğine ilişkin usul ve esaslar açıklanmıştır.

Kapsam

SGK’nın 27/02/2023 tarihli Genel Yazısında;

Depremden etkilenen: “Adana, Adıyaman, Diyarbakır, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya, Osmaniye ve Şanlıurfa” illerinin sigortalı tescil, hizmet ve borçlanma işlemlerinin, aylık bağlama işlemlerinin ve maluliyet ve çalışma gücü kaybı tespitine ilişkin işlemlerin ilgili müdürlüklerce yerine getirilememesi halinde hangi müdürlüklerce yerine getirileceğine ilişkin usul ve esaslar açıklanmıştır.

Buna göre;

A-) 5510/4-1 (a) Bendi Kapsamında Yapılacak İş ve İşlemler

Sigortalı İşten Ayrılış Bildirgesinin Re’sen Düzenlenmesi ve Aylık Bağlama İşlemi:

  • Deprem felaketinin meydana geldiği 10 ilde faaliyet gösteren işyerlerinde sigortalı olup, hizmet akdi sona ermiş olmasına rağmen 10 gün içerisinde verilmeyen veya verilemeyen işten ayrılış bildirgeleri için; gerek belirtilen illerin veya bu iller haricindeki diğer illerin SGK müdürlüklerine başvurarak işten ayrıldığını yazılı beyan eden sigortalıların işten ayrılış bildirgelerinin “41-Re’sen işten ayrılış bildirgesi düzenlenenler” işten ayrılış nedeni ile sigortalının talepte bulunduğu SGK müdürlüğünce işverene tebligat gönderilmeksizin resen düzenleneceği, İPC uygulanmayacağı, belirtilen SGK müdürlüklerindeki iş ve işlemler normal sürece girdikten sonra erteleme süreleri de dikkate alınarak 2013/11 sayılı Genelgede belirtilen (işverenden belge isteme, İPC vb.) iş ve işlemlerin tamamlanacağı)

    Resen işten ayrılışları düzenlenen sigortalılardan aylık bağlanması için yazılı istekte bulunanların aylıklarının tahsis talep tarihi itibariyle aylığa hak kazanmış olmak kaydıyla talep tarihini takip eden aybaşından başlatılacağı,
  • 5510/Ek-5 (Tarım), 5510/Ek-6 (Ticari taksi, dolmuş ve benzeri nitelikteki şehir içi toplu taşıma aracı işyerleri ile 4 üncü maddenin ikinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen ve Kültür ve Turizm Bakanlığınca belirlenecek alanlarda kısmi süreli iş sözleşmesiyle bir veya birden fazla kişi tarafından çalıştırılan ve çalıştıkları kişi yanında ay içerisinde çalışma saati süresine göre hesaplanan çalışma gün sayısı 10 günden az olan kişiler) ile İsteğe Bağlı Sigorta Kapsamındaki Sigortalıların Taleplerinin Değerlendirilmesi:

Sigortalılıklarını sonlandırma talebinde bulunanların bu taleplerinin sigortalının talepte bulunduğu SGK müdürlüğü tarafından 2013/11 sayılı Genelgede yer alan hükümler kapsamında sonuçlandırılacağı,

Ay içerisinde 30 günden az çalışması veya 5510/5 (g) bendi kapsamında sigortalı sayılması nedeniyle isteğe bağlı sigortalı olmayı talep edenler ile bu kişilerden daha önce isteğe bağlı sigortalılığı başlatılanlardan, isteğe bağlı sigortalılığını sona erdirmek isteyenlerin taleplerinin e-Devlet üzerinden de alınacağı, bu taleplerin SGK sistemi tarafından sigortalının 4/1-(a) kapsamında son çalışmasının olduğu SGK müdürlüğünce görüntüleneceği,

İsteğe bağlı sigorta kapsamında olanlardan sigortalılıklarını sonlandırma talebinde bulunanların e- evlet üzerinden gelecek taleplerinin, son çalışmasının olduğu SGK müdürlüğü listesi ile birlikte

Adiyaman taleplerinin, Sinop- Ayancik Sosyal Güvenlik Merkezi
Hatay taleplerinin, Ankara- Sihhiye Sosyal Güvenlik Merkezi
Kahramanmaraş taleplerinin,  Aydin- Yedieylül Sosyal Güvenlik Merkezi
Malatya taleplerinin, Balikesir- Altieylül Sosyal Güvenlik Merkezi

Osmaniye taleplerinin, 

Erzurum-Nenehatun Sosyal Güvenlik Merkezi

Listelerinde de yer alacaği ve i§lemlerin bu il müdürlüklerince sonuçlandirilacaği,

  • Sigortalı Tescil ve Hizmet İşlemleri ile Üç/Dört Aylık Dönem Bordrosu İşlemleri:

Son çalişmasi: “Adana, Adiyaman, Diyarbakir, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya, Osmaniye ve şanlıurfa” illerinde geçen 5510/4-1-(a) kapsamindaki sigortalilarin tescil bilgilerinde yapilacak güncelleme işlemleri ile birden fazla sigorta sicil numarasina sahip sigortalilarin iptal-ipka işlemleri, Arşiv Tarama Sisteminde (ATS) bilgi ve belgelerinin temin edilmesi şartiyla sigortali veya hak sahibinin talepte bulunduğu ünite tarafindan sonuçlandirilacaği,

B-)   5510/4-1 (b) Bendi ile 5510/50. Maddesi Kapsamındaki İsteğe Bağlı Sigortalılara İlişkin Sigortalı Tescil, Terk, Yeniden Sigortalılık ve Yapılandırma Süresi Dışında Yapılan İhya İş ve İşlemleri

Depremden etkilenen 10 ilde ikamet eden veya faaliyet gösteren sigortali veya hak sahiplerinin §ahsen/posta yolu ile müracaatlarinda ise tüm SGK İl Müdürlükleri/Merkezleri tarafindan a§ağidaki i§lemlerin yapilacaği,

  • 04.10.2000 tarihinden önce 1479 sayili Bağkur Kanunu kapsaminda kayit ve tescili yapildiği halde arşiv tarama sisteminden veya sigortaliliğa esas ilgili kurum veya kurulu§ kayitlari güvence programindan (VEDOP-MERSİS-MUHTAR) teyit edilememesi durumunda var olan kayitlar teyit edilmediği sürece sigortalilik i§lemlerinin yapilmamasi gerektiği,
  • 01.10.2008 tarihinden sonra tescili yapilan tarim sigortalilarinin elektronik ortamda bildirilen (ZİRAAT ODASI) kayitlarinin dikkate alinarak i§lemlerinin yapilmasi, 01.10.2008 tarihinden önce mülga 2926 sayili Kanun kapsaminda kayit ve tescili yapilanlarin ATS'de bulunan ya da sigortali tarafindan ibraz edilen belgeler doğrultusunda i§lemlerinin sonuçlandirilmasi gerektiği,

C-)   5510/41, 5510/Geçici-31 ve 5510/Geçici-36. Maddeleri Kapsamında Alınan Borçlanma Taleplerine İlişkin İş ve İşlemler

Son çalışması: “Adana, Adıyaman, Diyarbakır, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya, Osmaniye ve Şanlıurfa” illerinde olup, sigortalı yahut hak sahibi tarafından şahsen/posta yolu ile yapılan borçlanma talepleri ile henüz işlemi sonuçlanmamış (müdür onayı yapılması, tebligat tarihi güncellenmesi, borçlanma sürelerinin düzeltilmesi vb.) borçlanmalara ilişkin talepler sigortalının müracaat ettiği ünite tarafından sonuçlandırılacağı,

D-) Hizmet Birleştirmesi Taleplerine İlişkin İş ve İşlemler

  • 5510/4-1 (a) tescil ve hizmet kayıtlarında herhangi bir sorun bulunmayanların, işlemlerin ikinci yazışma yapılmaksızın elektronik ortamdaki kayıtlara itibar edilerek hizmet birleştirme işleminin yapılması,
  • Hizmet birleştirilmesi yapılacak sigortalı dosyası bu illerden birinde olup, söz konusu sigortalı dosyası Arşiv Tarama Sisteminde (ATS) bulunuyor ise herhangi bir yazışma yapılmaksızın ATS'de bulunan sigortalı dosyası üzerinden hizmet birleştirme işleminin yapılması,
  • Hizmet birleştirilmesi yapılacak sigortalı dosyası ATS'de bulunmuyor ve birleştirilecek hizmette tereddüt var ise hizmet birleştirme işleminin yapılmaması,

E-) Çalışma Gücü Kaybı Tespiti ile Kontrol Muayene İşlemleri

Son çalışması deprem bölgesinde olmakla birlikte (Adana, Adıyaman, Diyarbakır, Elazığ, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya, Osmaniye, Şanlıurfa) farklı bir SGK müdürlüğüne maluliyet ve çalışma gücü kaybı tespiti ile kontrol muayene işlemlerine yönelik talepte bulunulması halinde; bu SGK müdürlüğünce sağlık kurulu raporu düzenlemeye yetkili sağlık hizmeti sunucusuna e-maluliyet yazılımı üzerinden kayıt açılarak sevk işlemi yapılacağı,

F-) Yapılan İşlemlerin Dosyalanması

Yukarıda belirtilen işlemleri yapacak olan SGK İl Müdürlükleri/Merkezleri tarafından deprem bölgesine ait gelen kayıtlar ve müracaatlar üzerine yapılan işlemler ile alakalı her bir sigortalı için takip dosyası açılarak belgelerin bu dosyada tasnif edileceği ve bu takip dosyalarının süreç bitiminde sigortalı hakkında yapılan ve yapılması gereken işlemlerin belirtildiği bir yazı ile birlikte ilgili il müdürlüğüne gönderileceği,

Belirtilmiştir.

Söz konusu SGK Genel Yazısına aşağıdaki bağlantı aracılığıyla ulaşabilirsiniz.

İletişim

Celal Özcan

Celal Özcan

Sosyal Güvenlik Hizmetleri, Direktör, PwC Türkiye

Bizi takip edin