19 Ocak 2022 tarih ve 7351 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 22 Ocak 2022 tarihli Resmî gazetede yayımlanmıştır.
Kanun’da diğer bazı düzenlemeler yanında, aşağıdaki vergi düzenlemeleri yapılmıştır.
19.01.2022 tarih ve 7351 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 22.01.2022 tarihli Resmî Gazetede yayımlanmıştır.
Kanun’la yapılan vergi düzenlemeleri aşağıda açıklanmıştır.
1. Yatırım Fonu Katılma Belgesi Kâr Paylarının Kurumlar Vergisinden Müstesna Tutulması
Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 5. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi hükmü çerçevesinde, tam mükellefiyete tabi girişim sermayesi yatırım fonu katılma payları ile girişim sermayesi yatırım ortaklıklarının hisse senetlerinden elde edilen kâr payları kurumlar vergisinden müstesnadır.
7351 sayılı Kanun’la yapılan düzenlemeyle, tam mükellefiyete tabi diğer yatırım fonu katılma paylarından elde edilen kâr payları da istisnaları hariç, kurumlar vergisinden müstesna tutulmuştur. Düzenlemeye göre, portföyünde yabancı para birimi cinsinden varlık ve altın ile diğer kıymetli madenler ve bunlara dayalı sermaye araçları bulunan yatırım fonlarından elde edilen kazançlar istisna kapsamında değildir.
Düzenleme 01.01.2022 tarihinden, özel hesap dönemine tabi olan mükelleflerde 2022 takvim yılında başlayan özel hesap döneminin başından itibaren elde edilen kazançlara uygulanmak üzere 22.01.2022 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
7351 Sayılı Kanun’la yapılan değişiklik öncesi ve sonrası ilgili düzenleme aşağıdaki tabloda yer almaktadır.
Değişiklik öncesi metin |
Değişiklik sonrası metin |
Kurumlar Vergisi Kanunu İstisnalar Madde 5 - 1) Aşağıda belirtilen kazançlar, kurumlar vergisinden müstesnadır: a) Kurumların; 1) Tam mükellefiyete tabi başka bir kurumun sermayesine katılımlarından elde ettikleri kazançlar, 2) Tam mükellefiyete tabi başka bir kurumun kârına katılma imkânı veren kurucu senetleri ile diğer intifa senetlerinden elde ettikleri kâr payları, 3) Tam mükellefiyete tabi girişim sermayesi yatırım fonu katılma payları ile girişim sermayesi yatırım ortaklıklarının hisse senetlerinden elde ettikleri kâr payları. Diğer fon ve yatırım ortaklıklarının katılma payları ve hisse senetlerinden elde edilen kâr payları bu istisnadan yararlanamaz. … |
Kurumlar Vergisi Kanunu İstisnalar Madde 5 - 1) Aşağıda belirtilen kazançlar, kurumlar vergisinden müstesnadır: a) Kurumların; 1) Tam mükellefiyete tabi başka bir kurumun sermayesine katılımlarından elde ettikleri kazançlar, 2) Tam mükellefiyete tabi başka bir kurumun kârına katılma imkânı veren kurucu senetleri ile diğer intifa senetlerinden elde ettikleri kâr payları, 3) Tam mükellefiyete tabi girişim sermayesi yatırım fonu katılma payları ile girişim sermayesi yatırım ortaklıklarının hisse senetlerinden elde ettikleri kâr payları, 4) Tam mükellefiyete tabi diğer yatırım fonu katılma paylarından elde ettikleri kâr payları (portföyünde yabancı para birimi cinsinden varlık ve altın ile diğer kıymetli madenler ve bunlara dayalı sermaye araçları bulunan yatırım fonlarından elde edilen kazançlar hariç) Diğer yatırım ortaklıklarının hisse senetlerinden elde edilen kâr payları bu istisnadan yararlanamaz. … |
2. İndirimli Kurumlar Vergisi Oranı
7351 sayılı Kanun’la, Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 32. maddesinde yapılan düzenlemelerle;
uygulanacak kurumlar vergisi oranının 1 puan indirimli uygulanması öngörülmüştür.
Düzenlemeye göre;
Düzenleme 01.01.2022 tarihinden, özel hesap dönemine tabi olan mükelleflerde 2022 takvim yılında başlayan özel hesap döneminin başından itibaren elde edilen kazançlara uygulanmak üzere 22.01.2022 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
7351 sayılı Kanun’la yapılan değişiklik öncesi ve sonrası ilgili düzenleme aşağıdaki tabloda yer almaktadır.
Değişiklik öncesi metin |
Değişiklik sonrası metin |
Kurumlar Vergisi Kanunu Kurumlar vergisi ve geçici vergi oranı Madde 32 – (1) Kurumlar vergisi, kurum kazancı üzerinden % 20 oranında alınır. … |
Kurumlar Vergisi Kanunu Kurumlar vergisi ve geçici vergi oranı Madde 32 – (1) Kurumlar vergisi, kurum kazancı üzerinden % 20 oranında alınır. … (7) İhracat yapan kurumların münhasıran ihracattan elde ettikleri kazançlarına kurumlar ergisi oranı 1 puan indirimli uygulanır. (8) Sanayi sicil belgesini haiz ve fiilen üretim faaliyetiyle iştigal eden kurumların münhasıran üretim faaliyetinden elde ettikleri kazançlarına kurumlar vergisi oranı 1 puan indirimli uygulanır. Bu kazançların ihracata isabet eden kısmı için yedinci fıkra hükmüne göre ayrıca indirim uygulanmaz. (9) Yedinci ve sekizinci fıkralardaki indirimli oranlar, bu madde kapsamındaki diğer indirimler uygulandıktan sonraki kurumlar vergisi oranı üzerine uygulanır |
3. İadesi Talep Edilen Vergilere İlişkin Davalarda Yürütmeyi Durdurma Kararı Verilmesi
7351 sayılı Kanun’la, İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 27. maddesinde yapılan düzenlemeyle, vergi kanunları uyarınca iadesi talep edilen vergilere ilişkin olarak açılan davalarda, dava konusu tutarın yüzde ellisi oranında teminat alınmadan yürütmenin durdurulması kararı verilemeyeceğine ilişkin düzenleme yapılmıştır.
Düzenleme 22.01.2022 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
7351 sayılı Kanun’la yapılan değişiklik öncesi ve sonrası ilgili madde aşağıdaki tabloda yer almaktadır.
Değişiklik öncesi metin |
Değişiklik sonrası metin |
İdari Yargılama Usulü Kanunu Yürütmenin durdurulması Madde 27 – 1. Danıştayda veya idari mahkemelerde dava açılması dava edilen idari işlemin yürütülmesini durdurmaz. 2. Danıştay veya idari mahkemeler, idari işlemin uygulanması halinde telafisi güç veya imkânsız zararların doğması ve idari işlemin açıkça hukuka aykırı olması şartlarının birlikte gerçekleşmesi durumunda, davalı idarenin savunması alındıktan veya savunma süresi geçtikten sonra gerekçe göstererek yürütmenin durdurulmasına karar verebilirler. Uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari işlemlerin yürütülmesi, savunma alındıktan sonra yeniden karar verilmek üzere, idarenin savunması alınmaksızın da durdurulabilir. Ancak, kamu görevlileri hakkında tesis edilen atama, naklen atama, görev ve unvan değişikliği, geçici veya sürekli görevlendirmelere ilişkin idari işlemler, uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari işlemlerden sayılmaz. Yürütmenin durdurulması kararlarında idari işlemin hangi gerekçelerle hukuka açıkça aykırı olduğu ve işlemin uygulanması halinde doğacak telafisi güç veya imkânsız zararların neler olduğunun belirtilmesi zorunludur. Sadece ilgili kanun veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesi hükmünün iptali istemiyle Anayasa Mahkemesine başvurulduğu gerekçesiyle yürütmenin durdurulması kararı verilemez. 3. Dava dilekçesi ve eklerinden yürütmenin durdurulması isteminin yerinde olmadığı anlaşılırsa, davalı idarenin savunması alınmaksızın istem reddedilebilir. 4. Vergi mahkemelerinde, vergi uyuşmazlıklarından doğan davaların açılması, tarh edilen vergi, resim ve harçlar ile benzeri mali yükümlerin ve bunların zam ve cezalarının dava konusu edilen bölümünün tahsil işlemlerini durdurur. Ancak, 26 ncı maddenin 3 üncü fıkrasına göre işlemden kaldırılan vergi davası dosyalarında tahsil işlemi devam eder. Bu şekilde işlemden kaldırılan dosyanın yeniden işleme konulması ile ihtirazi kayıtla verilen beyannameler üzerine yapılan işlemlerle tahsilat işlemlerinden dolayı açılan davalar, tahsil işlemini durdurmaz. Bunlar hakkında yürütmenin durdurulması istenebilir. |
İdari Yargılama Usulü Kanunu Yürütmenin durdurulması Madde 27 – 1. Danıştayda veya idari mahkemelerde dava açılması dava edilen idari işlemin yürütülmesini durdurmaz. 2. Danıştay veya idari mahkemeler, idari işlemin uygulanması halinde telafisi güç veya imkânsız zararların doğması ve idari işlemin açıkça hukuka aykırı olması şartlarının birlikte gerçekleşmesi durumunda, davalı idarenin savunması alındıktan veya savunma süresi geçtikten sonra gerekçe göstererek yürütmenin durdurulmasına karar verebilirler. Uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari işlemlerin yürütülmesi, savunma alındıktan sonra yeniden karar verilmek üzere, idarenin savunması alınmaksızın da durdurulabilir. Ancak, kamu görevlileri hakkında tesis edilen atama, naklen atama, görev ve unvan değişikliği, geçici veya sürekli görevlendirmelere ilişkin idari işlemler, uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari işlemlerden sayılmaz. Yürütmenin durdurulması kararlarında idari işlemin hangi gerekçelerle hukuka açıkça aykırı olduğu ve işlemin uygulanması halinde doğacak telafisi güç veya imkânsız zararların neler olduğunun belirtilmesi zorunludur. Sadece ilgili kanun veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesi hükmünün iptali istemiyle Anayasa Mahkemesine başvurulduğu gerekçesiyle yürütmenin durdurulması kararı verilemez. 3. Dava dilekçesi ve eklerinden yürütmenin durdurulması isteminin yerinde olmadığı anlaşılırsa, davalı idarenin savunması alınmaksızın istem reddedilebilir. 4. Vergi mahkemelerinde, vergi uyuşmazlıklarından doğan davaların açılması, tarh edilen vergi, resim ve harçlar ile benzeri mali yükümlerin ve bunların zam ve cezalarının dava konusu edilen bölümünün tahsil işlemlerini durdurur. Ancak, 26 ncı maddenin 3 üncü fıkrasına göre işlemden kaldırılan vergi davası dosyalarında tahsil işlemi devam eder. Bu şekilde işlemden kaldırılan dosyanın yeniden işleme konulması ile ihtirazi kayıtla verilen beyannameler üzerine yapılan işlemlerle tahsilat işlemlerinden dolayı açılan davalar, tahsil işlemini durdurmaz. Bunlar hakkında yürütmenin durdurulması istenebilir. Vergi kanunları uyarınca iadesi talep edilen vergilere ilişkin olarak açılan davalarda, dava konusu tutarın yüzde ellisi oranında teminat alınmadan yürütmenin durdurulması kararı verilemez.
|
4. Kıdem Tazminatı Tavanı ve Vergiden Müstesna Çocuk Zammı Tutarları
25.08.2021 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan Kamu Görevlilerinin Geneline ve Hizmet Kollarına Yönelik Mali ve Sosyal Haklara İlişkin 2022 ve 2023 Yıllarını Kapsayan 6. Dönem Toplu Sözleşmesine istinaden yayımlanan Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın 06.01.2022 tarihli Genelgesiyle açıklanan memur maaş katsayıları çerçevesinde, 01.01.2022 – 30.06.2022 döneminde uygulanacak olan kıdem tazminatı tavanı ve vergiden müstesna çocuk zammı tutarları belirlenmiş.
22.01.2022 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan 7351 sayılı Kanun’la yapılan ve 01.01.2022 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlüğe giren düzenlemeyle, yukarıda bahsedilen Toplu Sözleşme uyarınca %5 artış oranı üzerinden belirlenmiş olan katsayıların, % 7,5 oranına göre yeniden belirlenmesi öngörülmüştür. Bu düzenleme gereği Hazine ve Maliye Bakanlığı Kamu Mali Yönetim ve Dönüşüm Genel Müdürlüğü’nün 22.01.2022 tarihli ve 4 sayılı Genelgesiyle duyurulan katsayılar çerçevesinde; 01.01.2022-30.06.2022 dönemi için uygulanacak kıdem tazminatı tavanı 10.848,59, vergiden müstesna çocuk zammı tutarı ise 0-6 yaş grubu için 117,72, diğer çocuklar için 58,86 lira olmuştur.
Konuyla ilgili ayrıntılı bilgi ve hesaplamaya 24.01.2022 tarih ve 2022/14 sayılı Vergi Bültenimizde yer verilmiştir.
İlgili Kanun metnine aşağıdaki bağlantı yardımıyla ulaşabilirsiniz.