Orta Vadeli Program (2023-2025) Yayımlandı

Vergi Bülteni 2022/69 | OVP

Özet

Temel makroekonomik büyüklüklerin ve politikaların belirlendiği Orta Vadeli Program (2023-2025) 04 Eylül 2022 tarihli ve 31943 (mükerrer) sayılı Resmî Gazetede yayımlanmıştır.

Kapsam

Orta Vadeli Program (2023-2025) 04.09.2022 tarihli ve 31943 (Mükerrer) sayılı Resmî Gazetede yayımlanmıştır.

Programda, Programın ilk yılında uygulanacak politikalara ve somut tedbirlere 2023 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programında yer verileceği belirtilmiştir.

1. Temel Ekonomik Büyüklükler

2023-2025 yılları vergi yükümlülükleri konusunda kabaca bir fikir vermesi için, Programda bu yıllar için öngörülen bazı temel hedef ve beklentilere aşağıdaki tabloda yer verilmiştir.

Tabloda 2021 için gerçekleşme, 2022 için gerçekleşme tahmini, sonraki yıllar için ise program büyüklükleri yer almaktadır.

 

2021

2022

2023

2024

2025

GSYH (Milyar TL, Cari Fiyatlarla)

7.249

13.429

18.654

23.438

27.440

GSYH (Milyar Dolar, Cari Fiyatlarla)

807

808

867

952

1.065

GSYH büyümesi (Zincirlenmiş hacim endeksi % değişim)

11,4

5,0

5,0

5,5

5,5

TÜFE yılsonu, % değişim

36,1

65,0

24,9

13,8

9,9

Genel Bütçe Vergi Gelirleri (Milyar TL)

1.165,0

2.269,6

3.199,5

4.031,3

4.719,7

Vergi yükü (Sosyal Güvenlik Primleri Dahil, red ve iadeler hariç, %)

22,4

22,3

23,4

23,4

23,4

Vergi yükü (Sosyal Güvenlik Primleri hariç, red ve iadeler hariç, %)

16,4

17,2

17,5

17,5

17,5

2. Program Döneminde Uygulanacak Politika ve Tedbirler

Orta Vadeli Programda; vergi, kayıt dışı ekonomiyle mücadele ve teşvik ve desteklerler ilgili olarak özetle aşağıdaki politika ve tedbirlerin uygulanması öngörülmüştür.

a) Vergi Politikası

  • Gelirler politikasının, fiyat istikrarını ve gelir dağılımını gözetecek şekilde para ve maliye politikaları ile eşgüdüm içerisinde belirlenmeye devam edilmesi.
  • Kamu gelir politikalarının, sosyo-ekonomik kalkınma, adaletin desteklenmesi, ekonominin uluslararası düzeyde rekabet gücünün artırılması, yurt içi tasarruflara katkı sağlanması, fiyat istikrarının kalıcı olarak tesis edilmesi ve sürdürülmesi hedefleri doğrultusunda yürütülmesi
  • Vergilemede adalet, eşitlik, öngörülebilirlik ve şeffaflık ilkeleri temelinde vergi tabanının genişletilmesi ve gönüllü uyumun artırılmasına yönelik çalışmaların sürdürülmesi.
  • Vergi mevzuatının güncel gereksinimleri karşılayan, anlaşılır, kolay uygulanabilir ve sade bir yapıya kavuşturulması hedefi çerçevesinde, temel vergi kanunlarının gözden geçirilmesi çalışmalarına devam edilmesi.
  • Vergisel teşvikler ile istisna ve muafiyetlerin, etkinlik ve etkinlik değerlendirmeleri yapılarak gözden geçirilmesi.
  • Dijital ekonominin sağlıklı olarak kavranması ve vergilendirilmesine yönelik çalışmalara devam edilmesi.
  • Kamu gelirlerine yönelik tahsilat performansının artırılması.
  • Vergi denetiminde risk odaklı ve uzaktan denetim sistemleri uygulamalarının yaygınlaştırılması.
  • Kayıt dışı ekonomiyle mücadeleye devam edilmesi, bu kapsamda yeni bir eylem planı hazırlanarak uygulamaya konulması, vergi güvenlik müesseseleri oluşturulması.
  • Vergi kayıp ve kaçağının önlenmesi amacıyla, ilgili sektör ve alanlara ilişkin potansiyel risk unsurlarının ortaya konularak önleyici ve sınırlandırıcı tedbirlerin uygulanması.
  • Kayıt dışı istihdam ve kayıt dışı ücretle mücadelede veri analizine dayalı risk odaklı denetim faaliyetlerinin artırılması, prim tabanının genişletilmesi.
  • Mükellef hizmetlerinin geliştirilmesi ve mükellef hizmetleri yönetiminin etkin, güncel ve hızlı bir şekilde merkezi olarak yönetilebilmesi için yeni nesil iletişim kanalları kullanılarak mükelleflere sürekli hizmet sunumu yapılmasının sağlanması.
  • Vergi istatistiklerinin düzenli olarak kamuoyuyla paylaşılması.

b) Teşvik ve destekler

  • Sanayi sektöründe teknoloji yoğun sabit sermaye yatırımları ile doğrudan yabancı yatırımların özendirilmesi, sanayide teknolojik dönüşümü hızlandırmak üzere teşvik sisteminde dijital dönüşümü odağa alan ve yaygın etki oluşturacak yeni bir çerçeve oluşturulması. 
  • Yatırım teşvik sisteminde yenilikçi ve katma değerli üretime odaklanan, küresel değer zincirinde üst kademelere geçişi hedefleyen ve kümelenme öncelikleriyle uyumlu yatırımlara münhasıran destek sağlanması. 

c) Yeşil dönüşüm

Programda, önceki Programlardan farklı olarak Yeşil Dönüşüm konusuna daha fazla yer verilmiştir. Yeşil Dönüşüm konusunda Programda vergilere ilişkin olarak dikkat çeken aşağıdaki politika ve tedbirlere yer verilmiştir. 

  • AB’nin Sınırda Karbon Düzenlemesi Mekanizmasına (SKDM) geçiş dönemi iyi değerlendirilerek, SKDM’den hızlı etkilenecek sektörler için en düşük maliyetle emisyon azaltımına yönelik politikaların hayata geçirilmesi. 
  • Mevcut vergilerin karbon vergisine dönüştürülmesi konusunda Türk Vergi Sisteminin gözen geçirilmesi ve karbon fiyatlandırma araçlarının kalkınma ve yatırım ortamı üzerinde yol açacağı ekonomik ve sosyal etkilerin analiz edilmesi. 
  • Doğadaki kaynak kullanımının azaltılması ve geri dönüştürülmüş hammaddelerin ekonomiye kazandırılması amacıyla üretim ve tüketim faaliyetlerinden sonra ortaya çıkan atıkların tekrar üretim sürecine dahil edilmesi, geri kazanılmış ikincil ürüne ait standartların belirlenmesi, teşvik ve yönlendirme sisteminin geliştirilmesi. 

3. Takvim

Programda, geçen yıl yayımlanan Programda olduğu gibi, gerçekleştirilecek eylem ve projeler için bir takvime yer verilmemiştir.

İlgili Program metnine aşağıdaki bağlantı yardımıyla ulaşabilirsiniz.

İletişim

Recep Bıyık

Recep Bıyık

Mevzuat Eğitim ve Araştırma Başkanı, PwC Türkiye

Bizi takip edin