27 Ocak 2023 tarihinde TBMM gündemine giren Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi TBMM Genel kurulunda görüşülerek kabul edilmiştir.
Kanun’la;
ilişkin düzenlemeler yapılmıştır.
27.01.2023 tarihinde TBMM gündemine giren Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi TBMM Genel Kurulunda görüşülerek 09.03.2022 tarihinde kanunlaşmıştır.
Kanun’la;
ilişkin düzenlemeler yapılmıştır.
Kanun Teklifinin TBMM gündemine giren hali itibariyle özeti 30.01.2023 tarih ve 2023/17 sayılı Vergi Bülteninde yapılmıştır.
Kanun Teklifinde TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda ve Genel Kurulunda yapılan değişiklikler aşağıda özetlenmiştir. Kanun’un tamamına ilişkin yeni bir Bülten önümüzdeki günlerde ayrıca yayınlanacaktır. Kanun’la ihdas edilen ek vergiye ilişkin düzenleme de ayrı bir Bültende ayrıca açıklanacaktır.
TBMM Genel Kurulunda, Teklifin 9. maddesinde yapılan değişiklikle, yapılandırma başvuru süresi bitimi 31 Mayıs 2023, ilk taksit ödeme süresi ise 30 Haziran 2023 olarak değiştirilmiştir. Böylece her iki süre de bir ay ötelenmiş olup, bu değişiklik başvuru ve ödeme süresi özel olarak belirlenen uygulamaları etkilememektedir.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda Teklifin 9. maddesinde yapılan değişiklikle, yapılandırılan alacakların, ilk taksit ödeme süresi içinde ödenmesi gereken tutarların süresinde ödenmesi ve kalan taksitlerin tamamının ilk taksiti izleyen ayın sonuna kadar ödenmesi halinde katsayı uygulanmaması hükme bağlanmıştır. 3. 2022 yılı için matrah ve vergi artırımı kapsama alınmıştır
Kanun Teklifine TBMM Genel Kurulunda eklenen geçici 1. maddeyle 2022 yılı matrah ve vergi artırımı kapsamına alınmıştır.
2022 için yıllık gelir ve kurumlar vergisi matrah artırımı aşağıdaki koşullarla uygulanacaktır:
a) 2022 takvim yılı gelir ve kurumlar vergisi matrahları %25 oranından az olmamak üzere artırılacaktır.
b) 2022 beyannamesinde matrah bulunmaması veya beyanname verilmemiş olması durumunda, artırılacak matrah tutarı; bilanço esasına göre defter tutan tacirler ile serbest meslek erbabı için 200.000 Türk lirasından, kurumlar vergisi mükellefleri için 500.000 bin Türk lirasından az olamayacaktır.
c) 2022 takvim yılına yönelik matrah artırımında bulunulabilmesi için bu yıla ilişkin gelir veya kurumlar vergisi beyannamesinin verilmiş olması ve bu beyannamelerde beyan edilen vergiye esas matrahların, 2021 takvim yılında beyan edilen matrahın %122,93 oranında artırılması suretiyle bulunan tutar ile 2022 takvim yılı üçüncü geçici vergilendirme döneminde beyan edilen matrahın %40 oranında artırılması suretiyle bulunan tutarın yüksek olanından az olamayacaktır.
d) 2022 takvim yılına ilişkin olarak; üçüncü geçici vergilendirme dönemi gelir veya kurumlar vergisi beyannamesinin verilmemiş olması halinde; ikinci geçici vergilendirme dönemi beyannamesinde beyan edilen matrahın %100 oranında artırılması suretiyle bulunan tutar, sadece birinci geçici vergilendirme dönemi beyannamesinin verilmiş olması halinde bu beyannamede beyan edilen matrahın %300 oranında artırılması suretiyle bulunan tutar yapılacak kıyaslamada dikkate alınacaktır. 2021 takvim yılı ve 2022 yılının üçüncü geçici vergilendirme dönemine ilişkin gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerinde zarar beyan edilmiş olması veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah oluşmaması ya da hiç beyanname verilmemiş olması durumunda, 2022 yılı gelir ve kurumlar vergisi beyannameleri için bu şart aranmayacak, 2022 yılı gelir ve kurumlar vergisi matrah artırımına esas tutarların belirlenmesinde, (b) bendinde belirlenen asgari tutarlardan az olmamak üzere bu bent hükmüne göre belirlenen tutarların %25'i dikkate alınacaktır.
Düzenlemeye göre, 2022 yılı için matrah artırımında bulunulması durumunda;
Kanun Teklifinde TBMM Genel Kurulunda yapılan değişiklikle, 2018-2021 yılları için matrah/vergi artırımı kapsamında olan ödemeler için 2022 yılı için de matrah/vergi artırımı öngörülmüştür.
Yapılan değişiklik sonrasında, kapsamda olan ödemeler için artırım oranları, 2018-2022 dönemleri için aşağıdaki tabloda yer aldığı şekilde olmuştur.
Yıl | Ücret Ödemelerinde Artış Oranı (%) | Serbest Meslek, Kira ve Kâr Payı Ödemelerinde Artış Oranı (%) |
Yıllara Yaygın İnşaat İşleri İstihkaklarında Artış Oranı (%) |
2018 |
6 |
6 |
1 |
2019 |
5 |
5 |
1 |
2020 |
4 |
4 |
1 |
2021 |
3 |
3 |
1 |
2022 |
2 |
2 |
1 |
Düzenlemeye göre, yıllar itibariyle verilen muhtasar beyannamede yer alan yukarıda belirtilen ödemelere ilişkin gayrisafi tutarların yıllık toplamı üzerinden, yukarıda yer alan tablodaki oranların uygulanması suretiyle hesaplanan vergi ödenecektir. Bu şekilde artırımda bulunanlar nezdinde, yararlanılan dönemlerle ilgili olarak söz konusu ödemeler yönünden stopaj gelir veya kurumlar vergisi incelemesi ve tarhiyatı yapılamayacaktır.
Kanun’la, matrah artırımına ilişkin 5. maddede belirtilen şartlar çerçevesinde 2022 yılı her bir vergilendirme dönemine ilişkin olarak verilen katma değer vergisi beyannamelerindeki hesaplanan katma değer vergisinin yıllık toplamı üzerinden 2022 yılı için %2 oranından az olmamak üzere belirlenecek katma değer vergisinin, vergi artırımı olarak artırılması halinde madde madde hükümlerinden yararlanılması öngörülmüştür.
2022 düzenlemesi sonrasında 2018-2022 yılları için artırım oranları aşağıdaki gibi olmuştur.
Yıl |
Artış Oranı (%) |
Yıl |
Artış Oranı (%) |
2018 |
3 |
2021 |
2 |
2019 |
3 |
2022 |
2 |
2020 |
2,5 |
|
|
TBMM Genel Kurulunda yapılan Kanun Teklifine eklenen bir hükümle, kurumlar vergisi mükellefleri tarafından, 2022 yılına ilişkin kurumlar vergisi beyannamesinde gösterilmek suretiyle, kurum kazancından indirim konusu yapılan istisna ve indirim tutarları ile Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 32/A maddesi kapsamında indirimli kurumlar vergisine tabi matrahları üzerinden, dönem kazancı ile ilişkilendirilmeksizin %10 oranında, aynı Kanun’un 5. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde düzenlenen istisna ile yurt dışından elde edilen ve en az % 15 oranında vergi yükü taşıdığı tevsik edilen istisna kazançlar üzerinden % 5 oranında ek vergi hesaplanması ve bu verginin ilk taksiti kurumlar vergisinin ödeme süresi içinde, ikinci taksiti bu süreyi takip eden dördüncü ayda ödenmesi öngörülmüştür.
Yapılan düzenlemeye göre, 2022 yılına ilişkin kurumlar vergisi matrah artırımında bulunulması, ödenecek ek vergi için bu döneme ilişkin inceleme ve tarhiyat yapılmasına engel teşkil etmeyecektir.
Kanun teklifinin matrah ve vergi artırımını düzenleyen 5. maddesinde TBMM Genel Kurulunda yapılan değişikliklerle;
öngörülmüştür.
Kanun Teklifinin;
önerilmişti.
Teklifin yukarıda özetlenen geçici 1. maddesindeki öneri Plan ve Bütçe Komisyonunda Tekliften çıkartılmıştır. Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 5. maddesinin üçüncü fıkrasında yapılan değişiklik ise yasalaşmıştır.
Kanun Teklifinin 10. maddesine TBMM Genel Kurulunda eklenen hükümlerle;
öngörülmüştür.
NOT: Kanun’un son hali bu Bültenin yayımladığı an itibariyle henüz TBMM internet sitesine konmamıştır. Yukarıda yapılan açıklamalar taslak halindeki Genel Kurul tutanaklarından hareketle yapılmıştır. Kanun’un Resmî Gazetede yayımı sonrasında bütününü içeren Bültenler ayrıca yayınlanacaktır. |