Vergi | KDV ve ÖTV Bülteni - 2025/11

KDV Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik

  • 2 dakikalık okuma
  • 04 Eylül 2025

Özet

4/9/2025 tarihli ve 33007 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 55 Seri No.lu Tebliğ ile KDV Genel Uygulama Tebliğinde değişiklikler yapılmıştır.


Kapsam

KDV Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair 55 Seri No.lu Tebliğde yapılan değişiklikler aşağıdadır.

1- Petrol arama faaliyetine ilişkin istisna

KDV Kanununun 13/c maddesinde düzenlenen petrol arama faaliyetinde bulunanlara yapılan teslim ve hizmetlerde KDV istisnası uygulamasında, istisnadan yararlanarak satın aldıkları mal ve hizmetlere ilişkin hazırladığı fatura bilgilerini içeren, faturanın düzenlendiği ayı takip eden ayın 10. gününe kadar Petrol İşleri Genel Müdürlüğüne verilip 7 gün içinde onaylanan listenin, anılan Genel Müdürlükçe elektronik ortamda Gelir İdaresi Başkanlığına gönderileceği belirtilmektedir.

2- Ulusal güvenlik amaçlı imalat yapan yüklenici firmalara yapılan teslim ve hizmetlerde istisna

KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/B-7.1.) bölümünün sonuna eklenen paragrafta, Milli Savunma Bakanlığı veya Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından savunma sanayii projesi olarak onaylanarak ihracına izin verilen uçak, helikopter, gemi, denizaltı, tank, panzer, zırhlı personel taşıyıcı, roket, füze gibi araçların imalatını yapan yüklenici firmalara bu imalata ilişkin yapılacak mal teslimi ve hizmet ifalarının da KDV Kanununun 13/f maddesi kapsamında KDV’den istisna olacağı belirtilmiştir.

3- Milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere taşıt teslimi

KDV Kanununun 13. maddesine 7555 sayılı Kanunla eklenen (o) bendinde düzenlenen, münhasıran milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığına araç tesliminde KDV istisnası uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar açıklanmaktadır.

Buna göre istisna kapsamına:

  • 87.03 tarife pozisyonunda yer alan araçlardan sadece hafif ticari araç (panelvan) türü araçlar,
  • 87.04 tarife pozisyonundaki eşya taşımaya mahsus araçlar,
  • 87.11 tarife pozisyonundaki motosikletler,

girmektedir.

Yukarıda sayılan kuruluşlar, istisna kapsamında temin edeceği taşıtlara ilişkin liste ile birlikte bulundukları yer Defterdarlığına başvurarak istisna belgesi (EK:34) alıp, taşıt listesini onaylatacaktır. Bu belge ve eki liste yurt içindeki satıcılara veya gümrük idarelerine ibraz edilmek suretiyle söz konusu araçların tesliminde veya ithalinde KDV uygulanmayacaktır.

Bu istisna kapsamında yapılan taşıt teslimi, teslimin yapıldığı vergilendirme dönemine ait KDV beyannamesinin “İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran İşlemler” kulakçığının, “Tam İstisna Kapsamına

Giren İşlemler” tablosunda, 344 kod numaralı “Milli Savunma ve İç Güvenlik İhtiyaçlarında Kullanılmak Üzere Taşıt Teslimi” satırı aracılığıyla beyan edilecektir. Bu satırın “Teslim ve Hizmet Tutarı” sütununa istisnaya konu teslimin KDV hariç tutarı, “Yüklenilen KDV” sütununa bu teslime ilişkin alış ve giderlere ait belgelerde gösterilen toplam KDV tutarı yazılacaktır. İade talep etmek istemeyen mükellefler “Yüklenilen KDV” sütununa “0” yazmalıdır.

İstisna kapsamında satış yapan mükelleflerin yüklendiği ve indiremediği KDV’nin mahsuben iadesinde, aranılan belgelerin ibrazı halinde miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmayacak, 50.000 TL’yi aşmayan nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan, 50.000 TL’yi aşan kısmın nakden iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilecektir.

Satıcının belge olmadan istisna uygulaması halinde, ziyaa uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden satıcı ile birlikte kendisine teslim yapılan ilgili kuruluş da müteselsilen sorumlu tutulacaktır. Kendisine istisna belgesi ibraz edilen satıcı mükellefçe, başka bir şart aramaksızın istisna uygulanacak, daha sonra işlemin, istisna için ilgili düzenlemelerde belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da şartların daha sonra ihlal edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna bağlı ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsamında teslim yapılan kuruluştan aranacaktır.

4- İmalat sanayii ile turizme yönelik yatırım teşvik belgesine ilişkin istisna sürelerinin uzatılması

İmalat sanayii ile turizme yönelik yatırım teşvik belgesi sahibi mükelleflere belge kapsamındaki inşaat işlerine ilişkin mal teslimleri ve hizmet ifalarının 31/12/2025 tarihine kadar KDV’den istisna olduğuna dair KDV Kanununun geçici 37. maddesinde düzenlenen istisna uygulamasına ilişkin KDV Genel Uygulama Tebliğinin (II/E-7/A.1.) bölümünde yer alan açıklamalara, 9770 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla istisnanın süresinin 31/12/2028 tarihine kadar uzatıldığı belirtilmektedir.

5- Mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışında istisna

KDV Kanununun 17/4-p maddesine 7555 sayılı Kanunla eklenen hüküm uyarınca, Vakıflar Genel Müdürlüğünün yönettiği ve temsil ettiği mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışının KDV’den istisna olduğu, Genel Müdürlüğün mülkiyetindeki taşınmazlar ile Genel Müdürlük tarafından yönetilmeyen veya temsil edilmeyen vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışının ise istisna kapsamına girmediğine dair açıklamalar, KDV Genel Uygulama Tebliğinin  (II/F-4.15.) bölümüne eklenerek, bu bölümün başlığı değiştirilmiştir.

6- ÖTV teminatının ithalde KDV matrahına dahil edilmesi

KDV Kanununun 21. maddesinde 7555 sayılı Kanunla yapılan düzenleme çerçevesinde, ÖTV Kanunu eki (I) sayılı listedeki malların ithalinde alınan teminatın hesaplanmasına esas ÖTV tutarının, ithalatta KDV matrahına dahil edildiği, dolayısıyla söz konusu malların ithalinde bu tutar dahil malın ithalat bedeli üzerinden KDV hesaplanacağı, ithalat sırasında ödenen ve gümrük makbuzu üzerinde gösterilen KDV’nin, mükellefler tarafından indirim konusu yapılmasının mümkün olduğu açıklanarak, KDV Genel Uygulama Tebliğinin (III/A-2.) bölümünde konuyla ilgili örnekler verilmiştir.

7- İade hakkı doğuran işlemlere ilişkin yüklenilen KDV’ye ATİK’lerden pay verilmesi

KDV Genel Uygulama Tebliğinin (IV/A3-1.3.) bölümünün sonuna, mükelleflerin iadeye konu işlemleri ile ilgili olarak KDV ödemeksizin temin ettiği mal ve hizmet alımlarına ilişkin KDV iadesi talep etmelerinin mümkün olmadığı, bu durumda, iade hakkı doğuran işlem bedeli ile KDV’siz yapılan alım bedeli arasındaki farka genel vergi oranı uygulanmak suretiyle azami iade edilebilir KDV tutarının bulunacağı açıklandıktan sonra;

  • ATİK'e ilişkin yüklenilen KDV tutarından, ATİK'in iade hakkı doğuran işlemlerde fiilen kullanılmaya başlandığı tarihten itibaren bu işlemlere ilişkin yüklenilen ve indirim yoluyla giderilemeyen kısmı itibarıyla pay verilmesinin mümkün olduğu,
  • İade talebine konu işlem bedelinin, ATİK'in aktife alınarak fiilen kullanılmaya başlandığı dönemden itibaren iade talep edilen dönem dahil ATİK'in kullanıldığı tüm işlemlerin toplam bedeline oranlanması ve ATİK'e ilişkin yüklenilen KDV'den iade talebine konu işleme ait orana isabet eden tutarda pay verilmesi gerektiği,
  • ATİK'in sonraki dönemlerde de iade hakkı doğuran işlemlerde kullanılması halinde iade talep edilen dönem dahil iade hakkı doğuran işlem bedelleri toplamının bu dönem dahil ATİK'in kullanıldığı toplam işlem bedeline oranlanması suretiyle ATİK'ten iade hesabına pay verilebilecek KDV tutarının belirleneceği, önceki dönemlerde bu ATİK'ten iade hesabına pay verilen KDV tutarı düşüldükten sonra kalan tutarın, bu dönemdeki iade hesabına pay verilecek KDV tutarı olacağı,
  • Ayrıca, her dönem için yapılacak oranlama sonucunda bulunan ATİK'e ilişkin yüklenilen KDV'den iade hesabına verilebilecek azami pay tutarı ile önceki dönemlerde ATİK'e ilişkin yüklenilen KDV'den iade hesabına verilen pay tutarları toplamı arasındaki fark kadar ilgili dönemde iade hesabına pay verileceğinden, bu farkın negatif olması halinde bu dönemde ATİK'e ilişkin yüklenilen KDV'den iade hesabına pay verilemeyeceği,
  • İlgili dönemde iade hakkı doğuran işlemleri nedeniyle doğrudan yüklenimleri ve genel giderlerden verilen pay sonrasında iade hesabına o dönemde ATİK'e ilişkin yüklenilen KDV'den verilebilecek azami pay tutarından daha az tutarda pay verilmiş olması halinde, iade hesabına dahil edilemeyen bu ATİK KDV pay tutarının, sonraki dönemlerde oranlama yapılmadan doğrudan iade hesabına dahil edilmesinin mümkün olmadığı,
  • İade hesabına ATİK'lerden verilecek pay tutarı hesabının, ATİK’lerin aktife alınarak fiilen kullanılmaya başlandığı tarihten itibaren iade hakkı doğuran işlemler ile toplam işlemlerin bedeli dikkate alınmak suretiyle her bir ATİK için ayrı ayrı yapılması gerektiği,
  • Ancak birden fazla ATİK kullanılarak üretim yapan işletmelerde, iade hakkı doğuran işlemlerde kullanılan ve aynı vergilendirme döneminde aktife kaydedilen ATİK’ler için ayrı ayrı hesaplama yapılmasına gerek olmayıp bu ATİK’ler için tek bir hesaplama yapılmasının mümkün olduğu,

belirtilmektedir.

Tebliğe eklenen bölümde, bu açıklamalar ilişkin ayrıntılı bir örnek verilmekte ve mükellefler tarafından ATİK’e ilişkin yüklenilen KDV’den iade hesabına pay verilmesi durumunda iade dosyasına eklenmesi öngörülen tablo yer almaktadır.

8- İade hakkı doğuran işlemlerde iade talebinde bulunabilecek asgari tutar

KDV Genel Uygulama Tebliğinin iade hakkı doğuran işlemlerde iade talebinde bulunulabilecek asgari tutara ilişkin (IV-A3/1.7.) bölümüne, 9582 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla 1/4/2025 tarihinden itibaren yapılan işlemlere uygulanmak üzere mükelleflerin iade hakkı doğuran işlemlerinde iade talebinde bulunabilecekleri asgari tutarın 10.000 TL olarak belirlendiğine ilişkin açıklama eklenmiştir.

KDV Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair 55 Seri No.lu Tebliğ, Resmi Gazetede yayımlandığı 4 Eylül 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Bize ulaşın

PwC bülten ve bilgilendirme gönderimlerini almak ve daha fazla bilgi edinmek için bize ulaşın.

İletişim

Ömer Bilir

Ömer Bilir

Vergi Hizmetleri Şirket Ortağı, PwC Türkiye

Telefon: +90 212 326 6966

Kemal Oktar

Kemal Oktar

Kıdemli Konu Uzmanı, PwC Türkiye

Telefon: +90 312 457 4501

Bizi takip edin