Yeniden değerlemede dikkat edilecek konular

Recep Bıyık Mevzuat Eğitim ve Araştırma Başkanı, PwC Türkiye

Dünya Gazetesi

15 Ekim 2021

Geçtiğimiz Çarşamba günü yayınlanan makalede yeniden değerleme ile ilgili genel çerçeveyi  özetlemiştim. Bugün konuyu biraz sınırlayarak, yeniden değerlemede dikkate alınması  gereken konuları biraz ayrıntıda ele almak istiyorum. 

Bahsettiğim makalede belirttiğim gibi, halen biri tamamlanmış (Vergi Usul Kanunu geçici  madde 31), biri devam eden (Vergi Usul Kanunu geçici madde 31) iki yeniden değerleme  düzenlemesinden sonra, henüz yasama süreci devam eden kanun teklifinde yer alan biri  geçici (Vergi Usul Kanunu geçici madde 32) biri sürekli (Vergi Usul Kanunu mükerrer madde  298/Ç) iki yeniden değerleme düzenlemesi var. 

Uygulaması tamamlanmış olan düzenlemeyi bugünün konusunun dışında tutuyorum. Diğer  düzenlemeler çerçevesinde işlem yapacak olanların dikkat etmesi gereken konulara kısaca  değineceğim. 

Hangi varlıkları değerleyelim? 

Hangi varlıkları değerleyelim sorusuna, hangi varlıkları değerleyebileceğimize ve  değerleyebileceğimiz varlıkların kısmen değerlenmesinin mümkün olup olmadığına bakarak  başlayalım. 

Yukarıda belirttiğim dört düzenlemenin kapsamı büyük ölçüde aynı olmakla birlikte, bazı  farklılıklar da var. Daha önceki makalede sınırlı bir açıklama vardı, bugün biraz daha  ayrıntıda düzenlemelerin kapsamına ve kapsama giren varlıkların her biri için farklı tercihte  bulunmanın mümkün olup olmadığına yeniden bakalım. 

Vergi Usul Kanunu’nun geçici 31. maddesinde yer alan ve bu yılın sonuna kadar yürürlükte olan düzenlemenin kapsamına taşınmazlar ile amortismana tabi diğer iktisadi kıymetler giriyor. Kanun teklifinde yer alan geçici 32. maddenin kapsamı da aynı ancak teklifle  mükerrer 298. maddeye eklenmesi önerilen (Ç) bendinde yer alan yeniden değerlemenin  kapsamına amortismana tabi olmayan varlıklar, örneğin arsalar girmiyor. Teklife göre,  mükerrer 298/Ç maddesinin kapsamına, aktifleştirme yılının sonuna kadar eklenenler hariç,  varlıkların maliyet bedeline eklenmiş olan faiz ve kur farkları da girmiyor. Buna göre  mükerrer 298/Ç maddesi, geçici maddelere göre değerlenecek iktisadi kıymetler açısından  farklılık gösteriyor. 

Sat-kirala-geri al işlemine veya kira sertifikası ihracına konu edilen taşınmaz ve iktisadi  kıymetler, bütün maddelerde, yeniden değerleme kapsamında değil. 

Sadece bazı varlıklarımı yeniden değerleyebilir miyim? 

Vergi Usul Kanunu’nun geçici 31. maddesi kapsamında istenen varlıkların değerlenebileceği, istenen varlıkların ise değerleme dışı bırakılabileceği açık. Bu konuda bir tereddüt yok.  Yasama sürecinde olan hem her iki madde kapsamında yapılacak değerlemede de aynı  şekilde seçimlik hakkın olduğunu düşünüyorum. Maddelerin yazımı geçici 31. maddeden  farklı değil. 

Bu çerçevede her işletme kendi durumuna bakarak hangi varlıkları yeniden değerlemeye tabi  tutacağına, hangi varlıkları kapsam dışında bırakacağına karar verebilir.

Ne kadar vergi ödenecek? 

Vergi Usul Kanunu’nun geçici 31. maddesi ve Kanun’a eklenmesi beklenen geçici 32. madde  kapsamında yapılacak yeniden değerleme sonucu oluşan fon üzerinden yüzde 2 vergi  ödenmesi gerekiyor. 

Mükerrer 298. maddeye eklenmesi öngörülen düzenleme kapsamında yapılacak değerleme  sonucu oluşan fon herhangi bir vergiye tabi değil.

Amortisman bazı aynı mı? 

Yukarıda bahsettiğim dört farklı yeniden değerleme düzenlemesinin tamamında, yeniden  değerlenen varlıkların yeni değerleri üzerinden amortisman ayrılabiliyor. Bu açıdan  düzenlemeler arasında fark yok. 

Amortisman bazını dolaylı olarak etkileyen bir durum var, yukarıda ifade ettim ama bir kere  daha belirteyim. Kanun teklifinde yer alan mükerrer 298/Ç maddesine göre yapılacak yeniden değerlemenin kapsamına, aktifleştirme yılının sonuna kadar eklenenler hariç,  varlıkların maliyet bedeline eklenmiş olan faiz ve kur farkları girmiyor. Dolayısıyla bu  varlıklar için amortisman bazı farklılaşıyor. 

Düzenlemeler birbirinin alternatifi mi? 

Vergi Usul Kanunu’nun geçici 31. maddesi ve Kanun’a eklenmesi beklenen geçici 32. madde  düzenlemesi, değerleme dönemi dışında paralel düzenlemeler. Kapsamı, vergi yükümlülüğü,  fonun niteliği ve akıbeti gibi konular aynı. Dolayısıyla birbirinin alternatifi veya devamı gibi  değerlendirilebilir. 

Genel olarak işletmelerin hem geçici 31, hem de yasama sürecindeki geçici 32. madde  hükümlerinden ayrı ayrı yararlanacaklarını tahmin ediyorum. Her iki düzenleme de  işletmelere avantaj sağlayan düzenlemeler ve özellikle amortisman uygulamasını dikkate  alarak en erken zamanda uygulama yapılması beklenebilir. Bu yönüyle iki madde uygulaması  birbirinin devamı niteliğinde. 

Öte yandan, bazı işletmelerin geçici 31. madde hükmünden yararlanmayıp geçici 32.  maddeden yararlanmaları olasılık dışı değil. Özellikle zararlı işletmeler, değerlenmiş  değerlerden amortisman ayırmayı çok gerekli görmeyip, fon tutarı üzerinden erken vergi  ödemek istemeyebilirler. Bu durumda ileride geçici 32. madde kapsamında varlıklarını  değerleyebilirler. Her iki uygulamada da yeniden değerlenecek varlığın maliyet bedeli,  geçmişte bir tarihten (örneğin 2005 yılından) değerleme yapılacak tarihe kadar (örneğin  31.12.2021 tarihine kadar) olan değer artışını ifade edeceği için, geçici bir dönemin ayrılacak  amortisman tutarı dışında bir sonucu olmaz. Bu yönüyle de iki geçici madde bir yönüyle  birbirinin alternatifi olarak görülebilir. 

Kanun teklifinde yer alan Vergi Usul Kanunu’nun mükerrer 298/Ç maddesi düzenlemesi,  geçici maddelerden farklı. Bu maddede öngörülen yeniden değerlemede, varlığın değeri  geçmişte belirli bir tarihten bugüne getirilmiyor. Varlığın dönem başındaki değeri ilgili yılın  yeniden değerleme oranıyla artırılıyor, dolayısıyla varlığın maliyet bedeline eklenen tutar  sadece bir yılın değerleme oranıyla sınırlı. Dolayısıyla bu madde kapsamında yapılacak  yeniden değerlemeyi ayrı değerlendirmek gerekiyor. 

Geçici 32. madde kapsamında yeniden değerleme ne zamana kadar yapılabilir? 

Kanun teklifinde yer alan geçici 32. maddenin belirli bir süresi yok. Teklifle mükerrer 298.  maddeye eklenmesi önerilen (Ç) fıkrası kapsamında yapılacak yeniden değerleme öncesinde  bir tarihte bir kere yapılabilecek bir değerleme. 2022 yılında mükerrer 298/Ç maddesi  kapsamında yeniden değerleme yapacak işletmelerin, 2021 yıl sonu itibariyle geçici 32. madde kapsamında değerleme yapmaları mümkün. 2022 yılında yeniden değerleme  yapmayacak olan işletmeler, hangi yıl yeniden değerleme yapacaklarsa, bir önceki yıl sonu  itibariyle geçici 32. madde kapsamında yeniden değerleme yapabilirler. 

Açık olmamakla birlikte, 2022 yılında mükerrer 298/Ç maddesi kapsamında yeniden  değerleme yapmayacak işletmeler de 2021 yıl sonu itibariyle geçici 32. madde kapsamında  yeniden değerleme yapabilirler. Bu durumda 2022 veya sonraki yıllarda ikinci kere geçici 32.  madde kapsamında yeniden değerleme yapma olanağı kalmıyor. 

Mükerrer 298. madde kapsamında yeniden değerleme yapmayacaklar geçici  32. madde kapsamında yeniden değerleme yapabilir mi? 

Bu soruya cevabım teorik olarak evet, pratik olarak hayır. Ne demek istiyorum söyleyeyim. 

Vergi Usul Kanunu’na eklenmesi önerilen geçici 32. maddeye göre, mükerrer 298/Ç maddesi  kapsamında yeniden değerleme yapabilecek işletmeler, ilk kez yeniden değerleme yapmadan  önce geçici 32. madde kapsamında yeniden değerleme yapma olanağına sahipler. Bu  maddeye göre, mükerrer 298/Ç maddesine göre hiçbir şekilde yeniden değerleme  yapmayacak olan bir işletmenin, geçici 32. madde kapsamında yeniden değerleme  yapmaması gerekir. 

Öte yandan geçici 32. maddede yer alan bir başka hükme göre, bu madde kapsamında  yeniden değerleme yapan ancak mükerrer 298/Ç kapsamında yeniden değerleme yapmayan  mükelleflerin, daha sonraki dönemlerde geçici 32. madde kapsamında yeniden değerleme  yapmaları mümkün değil.  

Bu hükümden anladığım, mükerrer 298/Ç maddesi hükmü kapsamında yeniden değerleme  yapma olanağı varsa, ileride bu kapsamda ne zaman yeniden değerleme yapılacağına  bakılmaksızın, geçici 32. madde kapsamında yeniden değerleme yapılabilir. Ancak ileride bir  tarihte mükerrer 298/Ç maddesi kapsamında yeniden değerleme yapılmak istenirse, aradaki  dönem için hiçbir şekilde yeniden değerleme yapma olanağı yok. 

Yeniden değerlenen varlık satılırsa fon ne olur? 

Vergi Usul Kanunu’nun geçici 31. maddesi ve Kanun’a eklenmesi beklenen geçici 32. madde  düzenlemesine göre, yeniden değerlenen varlığın elden çıkartılması durumunda, pasifte yer  alan değer artışı, kazancın tespitinde dikkate alınmıyor. 

Vergi Usul Kanunu’nun mükerrer 298. maddesine eklenmesi beklenen düzenleme farklı. Bu  maddede, yeniden değerlenen varlığın elden çıkartılması durumunda, elden çıkartılan  varlığa isabet eden pasifte özel fon hesabında gösterilen değer artışlarının amortismanlar gibi  işleme tabi tutulacağı belirtiliyor. 

Bu farklı hükümler, elden çıkartılacak varlıklar için, geçici maddeler kapsamında yapılan  yeniden değerlemenin çok daha avantajlı olması sonucunu doğuruyor. Ancak mükerrer  298/Ç maddesi kapsamında yeniden değerleme yapanlar, değerleme sonrasında değerleme  fonunu sermayeye eklerlerse, bu dezavantaj da (sermayeye ekleme sürecinde satılanlar hariç)  ortadan kalkıyor. 

Enflasyon düzeltmesi uzak olasılık mı? 

Ekonomik veriler ve beklentiler, 2022 yılında enflasyon düzeltmesi koşullarının  gerçekleşmesinin olası olduğunu gösteriyor. 

Koşullar gerçekleşir de enflasyon düzeltmesi uygulaması yapılacak olursa, her şeyi yeni  baştan çalışmamız ve değerlendirmemiz gerekiyor. 

Şimdilik olmamasını umalım ve bu konuyu açmayalım derim.

 

Etiketler