İlave istihdama kredi faiz ve kâr payı sigorta prim teşviki

Celal Özcan Sosyal Güvenlik Hizmetleri, Direktör, PwC Türkiye

Dünya Gazetesi

2 Haziran 2021

25.05.2021 tarihli ve 31491 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7319 sayılı Torba Kanunla 4447  sayılı İşsizlik Sigortası Kanununa eklenen Geçici-31’inci maddeyle, 2021 yılı Mart ayında sigortalı  sayısı 50’nin altında olan özel sektör işyerlerince, işe alındıkları yıldan bir önceki takvim yılındaki  ortalama sigorta sayısına ilave olarak 01/07/2021 ila 30/06/2022 tarihleri arasında işe alınacak sigortalılar için 12 ay süreyle ödenen ve prime esas kazanç alt sınırı (brüt asgari ücret) üzerinden  işverenlere sağlanan prim teşvik, destek ya da indirimleri düşüldükten sonra kalan sigorta prim  tutarlarının, 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında  Kanun'un geçici 20'inci maddesi kapsamında kefalet sağlanan ve kamunun doğrudan veya dolaylı  olarak hâkim sermayedar olduğu bankalardan 25/05/2021 tarihinden sonra 30/06/2022 tarihine  kadar ilgili işverenlerce kullanılan kredilerde 12 aylık süreye ilişkin primlerin ödenmesini  müteakip kredi faiz veya kar payı bakiyesinden düşülmesi şeklinde yeni bir sigorta primi teşviki  getirilmiştir. 

Söz konusu destek İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanacaktır.

Bu çerçevede, önümüzdeki günlerde Fondan kaynak aktarılacak kredi garanti kurumları Hazine  ve Maliye Bakanlığınca, uygulamaya ilişkin usul ve esaslar da Hazine ve Maliye Bakanlığının  uygun görüşü alınarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca belirlenecek olmakla birlikte  yazımızda ilgili yasal düzenleme çerçevesinde hangi işverenlerin, hangi şartlarla söz konusu  teşvikten yararlanabilecekleri konusuna açıklık getirilecektir.

1-Teşvikten Yararlanma Şartları

İşveren yönünden:

Özel sektör işyeri işvereni olması, 

  • Sosyal Güvenlik Kurumuna 2021 yılı Mart dönemine ilişkin bildirilen muhtasar ve  prim hizmet beyannamelerindeki sigortalı sayısının 50’nin altında olması, 
  • Teşvik kapsamına giren sigortalıların 12 ay süreyle primlerini yasal süresi içerisinde  ödemeleri, 

Sigortalı yönünden: 

  • 1/7/2021 ila 30/6/2022 tarihleri arasında ve 5510/4-(a) bendi kapsamında işe  alınmış olması,  
  • İşe girdikleri aydan önceki 3 aylık sürede toplam 10 günden fazla 5510/4-(a) ve (c)  bentleri kapsamında sigortalı olarak bildirilmemiş olmamaları,  
  • İsteğe bağlı sigortalılık hariç 5510/4-(b) bendi kapsamında sigortalı olmaması, • Sigortalının işe alındığı yıldan bir önceki takvim yılında muhtasar ve prim hizmet  beyannamelerindeki kayıtlı sigortalı sayısının ortalamasına ilave olmaları,
    Gerekmektedir.
2-Nakdi Ücret Desteği Almakta Olan Çalışanlardan Dolayı Teşvikten  Yararlanma
2021 yılı Mart döneminde, 4447 sayılı Kanunun Geçici-24, Geçici-27. Maddesinin  1.Fıkrasının (b) bendi ve Geçici-28. Maddesinin 2.Fıkrası kapsamında pandemi ücretsiz izne çıkarılan ve en az 20 gün nakdi ücret desteğinden yararlandırılan sigortalı için ücretsiz izninin  sona erdirilerek haftalık normal çalışma süresine dönmesi durumunda işe giriş ve ilave  istihdam şartı aranmaksızın teşvikten yararlanılacaktır. 
3-Teşvik Tutarı 

Prime esas kazanç alt sınır üzerinden hesaplanan ve tamamı yasal süresi içinde ödenen  sigorta primi ve işsizlik sigortası sigortalı ve işveren hissesi primlerinden bu Kanun veya diğer  kanunlarla sağlanan prim teşvik, destek ya da indirimleri düşüldükten sonra kalan tutar,  25/05/2021 tarihinden sonra 30/6/2022 tarihine kadar ilgili işverenlerce kullanılan  kredilerde 12 aylık süreye ilişkin primlerin ödenmesini müteakip kredi faiz veya  kâr payı bakiyesinden düşülecektir.

Kredi garanti kurumlarınca kredi faiz veya kâr payı bakiyesinden düşülen tutar İşsizlik  Sigortası Fonundan karşılanacaktır. 

Örnek-1:1/8/2021 tarihinde işe alınan ve 4447/Geçici 31. madde kapsamına giren  sigortalının aynı zamanda 4447/Geçici 10. Madde (06111) kapsamına da girdiği ve brüt  ücretinin de 6.000,00 TL olduğu varsayıldığında, 06111 kanun numaralı bildirim sonrası; 

6.000,00 X 5 / 100 = 300,00 TL (Beş puanlık prim indirimi) 

6.000,00 X 15,5 / 100 = 930,00 TL (Geçici 10. madde kapsamında indirim)

6.000,00 X 17 / 100 = 1020,00 TL İşveren tarafından ödenecek tutar
olacaktır. 

Bu durumda işveren tarafından 1020,00 TL tutarındaki primin yasal süresi içinde ödenmesi  halinde;

6.000,00 TL tutarındaki kazancın 3.577,50 TL’ye isabet eden ve 06111 kanun nolu teşvikten  karşılanmayan 

3.577,50 X 17 /100 = 608,18 TL tutarındaki kısmı, kredi faizinden düşülecektir.

Örnek-2: Yukarıdaki örnekteki sigortalının sadece beş puanlık prim indiriminden  yararlandırılarak 05510 kanun numarasıyla bildirildiği varsayıldığında; 

6.000,00 X 5 / 100 = 300,00 TL (Beş puanlık prim indirimi)

6.000,00 X 32,5 / 100 = 1.950,00 TL İşveren tarafından ödenecek tutar olacaktır.

Bu durumda işveren tarafından 1.950,00 TL tutarındaki primin yasal süresi içinde ödenmesi  halinde;

6.000,00 TL tutarındaki kazancın 3.577,50 TL’ye isabet eden ve 05510 kanun nolu teşvikten  karşılanmayan

3.577,50 X 32,5 /100 = 1.162,69 TL tutarındaki kısmı, kredi faizinden
düşülecektir.

4-Teşvik Süresi
Kredi faiz veya kâr payı sigorta primi desteği, destek kapsamına giren sigortalılar için 12 ay  süreyle uygulanacaktır.
5-Teşvikten Yararlanılacak Azami Sigortalı Sayısı 

İşverenler ilave olarak işe aldığı en fazla 5 sigortalı için bu destekten yararlanabileceklerdir.

6-Sigortalının İşten Ayrılıp Yeni İşe Başlaması Durumu
Destekten yararlanılmış olan sigortalının destek süresini tamamlamadan işten ayrılıp yeniden işe başlaması halinde, söz konusu sigortalıdan dolayı yeniden işe başladığı tarihteki durumu dikkate alınarak bu destekten kalan süre kadar yararlanmaya devam edilebilecektir.
7-Yeni Tescil Edilecek İşyerlerinin Teşvikten Yararlanma Şartı
  • 1/7/2021 ila 30/6/2022 tarihleri arasında 5510 sayılı Kanun kapsamına alınan  işyerleriyle 
  • Daha önce tescil edildiği halde ortalama sigortalı sayısının hesaplandığı yılda sigortalı  çalıştırılmaması nedeniyle muhtasar ve prim hizmet beyannamesi vermeyen işyerleri, 

Belirtilen şartları sağlanmaları kaydıyla, ilk defa sigortalı bildiriminde bulunulan ayı takip  eden üçüncü aya ilişkin muhtasar ve prim hizmet beyannamesinden itibaren 12 ay süreyle bu  destekten yararlanabilecektir. 

8-Teşvikten Yararlanılamayacak Durumlar: 
  • İşyeri ile ilgili muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin yasal süresi içerisinde  verilmemesi,  
  • Primlerin yasal süresinde ödenmemesi, 
  • Sosyal Güvenlik Kurumuna prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası  ve gecikme zammı borcu bulunması, 
  • Mahkeme kararıyla veya yapılan kontrol ve denetimlerde çalıştırdığı kişileri sigortalı  olarak bildirmediği veya bildirilen sigortalıyı fiilen çalıştırmadığının tespit edilmesi, • Ayrıca, mevcut bir işletmenin kapatılarak değişik bir ad, unvan ya da bir iş birimi  olarak açılması veya yönetim ve kontrolü elinde bulunduracak şekilde doğrudan veya  dolaylı ortaklık ilişkisi bulunan şirketler arasında istihdamın kaydırılması, şahıs  işletmelerinde işletme sahipliğinin değiştirilmesi gibi destekten yararlanmak  amacıyla muvazaalı işlem tesis edilmiş olması, 

Durumlarında destekten yararlanılamayacak ve İşsizlik Fonu tarafından karşılanan destek  tutarı gecikme cezası ve gecikme zammıyla birlikte geri alınacaktır.