Nasıl Bir Ekonomi Gazetesi
Geçen haftaki yazımızda 1 Kasım 2023 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 12. Kalkınma Planındaki (2024-2028) istihdam ve çalışma hayatına ilişkin politika ve hedeflere değinmiştik.
Kalkınma Planları, toplumun tüm kesimleri için uzun vadeli bir perspektif ve hedef birliği sağlaması, kamu idareleri bakımından ise önceliklerini belirlemeye yön verecek bir politika seti olması bakımından önem taşımaktadır.
Zira, kamu idareleri Planda ortaya konulan amaç, hedef, ilke ve politikalar çerçevesinde kendi görev alanlarına ilişkin politika ve tedbirlerin uygulanmasından sorumlu tutulmakta, buna bağlı olarak da yatırım ve cari harcamalarını, kurumsal ve hukuki düzenlemelerini Planda öngörülen hedef ve politikaları dikkate alarak gerçekleştirme yükümlülüğü altına girmektedirler.
Bu çerçevede, yazımızda 2024-2028 dönemini kapsayan 12. Kalkınma Planında sosyal güvenlik ile ilgili hangi politikaların ve hedeflerin ortaya konulduğu ve bu hedeflere ulaşmak için hangi tedbirlerin öngörüldüğü konusu ele alınacaktır.
12. Kalkınma Planında “sosyal güvenlik sisteminin kapsamının artırılması”, “daha adil ve etkin bir yapıya kavuşturulması” ile “uzun dönemli mali sürdürülebilirliğinin güçlendirilmesi” temel amaç olarak ortaya konulmuş, bu temel amaç doğrultusunda da aşağıdaki politika ve tedbirler belirlenmiştir.
1. Sosyal güvenlik kapsamının genişletilerek prim tabanının güçlendirilmesi
2. Sosyal güvenlik mevzuatı ve uygulamalarının değişen işgücü piyasası koşullarına ve yeni nesil esnek çalışma modellerine uyumlu hale getirilmesi
3. Kişilerin daha çok istihdamda kalmasını teşvik eden, hakkaniyeti ve aktüeryal dengeyi önceleyen düzenlemelerin hayata geçirilerek sosyal güvenlik sisteminin mali sürdürülebilirliğinin güçlendirilmesi
4. Nüfusun yaşlanmasının sosyal güvenlik sistemi üzerindeki etkilerinin azaltılması için bakım sigortası ve mesleki rehabilitasyon uygulamalarının hayata geçirilmesi
5. Sosyal güvenlik sisteminde prim tahsilatının artırılması
6. Sosyal güvenlik sisteminin sade ve etkin bir yapıya kavuşturulması için istihdam teşviklerinin gözden geçirilmesi ve hizmet sunumunun kalitesinin artırılması
7. Sosyal güvenlik sisteminin, emekli refahının artırılması ve kişilere ilave sağlık güvencesi sağlanması amacıyla tamamlayıcı emeklilik ve sağlık sistemleriyle desteklenmesi
8. Sağlık hizmetlerinde öngörülebilirlik ve sürdürülebilirlik dikkate alınarak ilaç ve tedavi harcamalarının daha etkin hale getirilmesi
Sosyal Güvenlik Sistemine İlişkin Hedefler |
|||
2022 |
2023 |
2028 |
|
SGK’ya Yapılan Bütçe Transferlerinin GSYH’ya Oranı (%) |
2,6 |
3,6 |
3,0 |
Dosya Bazında Aktif-Pasif Oranı* |
1,9 |
1,6 |
1,7 |
Toplam Prim Tahsilat Oranı (%) |
85 |
85 |
90 |
Sosyal Sigorta Kapsamı (%) |
89 |
89 |
92 |
Kaynak: 2023 yılı verileri gerçekleşme tahmini olup 2028 yılı verileri On İkinci Kalkınma Planı hedefleridir. (*) Stajyerler, kursiyerler ve çıraklar hariç tutulmuş, kişi sayısı yerine dosya sayısı esas alınmış ve sosyal güvenlik destek primine tabi olanlar aktif sigortalı kapsamına dâhil edilmiştir.
12. Kalkınma Planındaki politika ve hedeflere bakıldığında, sosyal güvenlik sisteminde şu anda sorun alanı olup, gelecekte etkisi daha fazla hissedilecek olan; sigorta primlerinin etkin bir şekilde tahsil edilmemesi, sosyal güvenlik sisteminin değişen işgücü piyasası ve yeni nesil çalışma şekillerini(Örneğin; dijital platform çalışanları, uzaktan çalışma) kapsamaması, emeklilik ve diğer haklardan yararlanma için aranılan şartlarının esnek çalışma biçimini teşvik etmemesi, mevcut emeklilik sisteminin (aylık bağlama oranı, güncelleme katsayısı) kişileri uzun süre sistemde tutma yerine erken emekliliğe özendirmesi, nüfusun hızla yaşlanmasına bağlı olarak ortaya çıkan bakım hizmeti ihtiyacı gibi konularda politikaların ortaya konulmasının olumlu olduğu, ancak 2028 yılında ulaşılması öngörülen bazı hedeflerin (örneğin; prim tahsilat oranının %85’ten %90’a çıkarılması, sosyal sigorta kapsamının %89’dan %92’ye çıkarılması, SGK’ya yapılan bütçe taransferlerinin GSYH’ya oranının %3,6’dan %3’e düşürülmesi) çok gerçekçi olmadığı, belirtilen hedeflere ulaşmak için planda öngörülen tedbirlerin yeterli olmayacağı değerlendirilmekle birlikte, önümüzdeki süreçte hazırlanacak olan Cumhurbaşkanlığı yıllık programları, bölgesel ve sektörel stratejiler ve kurumsal stratejik planların belirlenen hedeflere ulaşılıp ulaşılamayacağı konusunda bizlere daha net fikir verecektir.