Küresel Tüketici Görüşleri Araştırması

Dünya çapında 27 bölgede online alışveriş yapan 22.000’i aşkın müşteri üzerinde yapılan yıllık tüketici davranışları araştırmamızın sonuçlarına göz atın

  • 1.

    Sosyal medya tüketicileri alışveriş yapmaya sevk eden ilham kaynakları arasında bir numara

  • %88

    Aynı gün veya hızlı teslimat için daha fazla ödeme yapmaya istekli katılımcıların oranı

  • %14

    Sadece Amazon’dan alışveriş yaptıklarını söyleyen katılımcıların yüzdesi %10’dan %14’e çıktı

  • %44

    Son üç yılda fiziksel mağazalardan haftalık olarak alışveriş yapanların 2015’te %40 iken 2018’de %44’e çıktı

Ana bulgular

PwC, 2010 yılından bu yana her yıl alışveriş davranışlarını takip etmek için dünyanın her yerinden binlerce tüketiciyi araştırıyor. Bu yılki araştırmada dünya çapında 27 bölgede 22.000’in üzerinde ulaşılan tüketiciler bize yerel ekonomileri hakkında iyimser olduklarını, satın aldıkları veya deneyimledikleri şeyler için daha fazla veya aynı miktarda parayı çoğunlukla fiziki mağazalarda veya mobil cihazlarıyla internet üzerinden harcamayı düşündüklerini söylediler. Araştırmaya katılanlar, aynı gün veya hızlı kargo gibi kişiye özel hizmetler için ekstra ödeme yapmaya istekliler, sosyal medyayı ilham kaynağı olarak kullanıyorlar ve özellikle de alışveriş alışkanlıklarını takip etmek için yapay zekâ ve teknolojiden yararlanma konusunda kararsızlar.

Tüketici iyimserliği

Müşteri harcamalarını azaltan meşhur ‘yeni normal’ ifadesine rağmen veriler tüketicilerin gelecek bir kaç yıl için kendilerinden emin olduğunu gösteriyor.

Aslında 2018 yılında bölgelerindeki genel ekonominin kendilerinde yarattığı izlenimi sorduğumuzda tüketicilerin üçte biri ekonominin geçen yıldan daha iyi olacağını, %41’i ise ekonominin geçen yıl gibi aynı kalacağını söyledi. Araştırmaya katılanlara gelecek 12 ay içerisinde ne kadar harcama yapacaklarını sorduğumuzda, neredeyse dörtte üçü önceki 12 aydaki harcamalarından daha fazla veya yine aynı miktarda harcama yapmayı planladıklarını söyledi.

Yapay zekâ

Yapay zekâ tüketici sektörlerine çok hızlı bir şekilde giriş yapıyor. Her geçen gün daha fazla müşteri ev eşyalarını ve market ürünlerini satın almak için evlerindeki cihazların ‘sesli alışveriş’ denen özelliğini kullanıyor. Yapay zekâ aynı zamanda mağazaların stoklarını gerçek zamanlı kullanmalarına ve raflara yerleştirme tekniklerini geliştirmelerine yardımcı oluyor. Teknoloji lojistiği ve dağıtımı dönüştürürken şirketlerin müşterilerinin profillerini çıkarma ve sınıflandırma yöntemlerini de kökten değiştirmektedir. Önümüzdeki iki-üç yıl içerisinde sektörde ilk hamleyi yapanlar, işi ağırdan alanlara kıyasla önemli avantajlar sağlayacak.

Yeni iş modelleri

Bu yıl pek çok satıcının online ticaretin yükselişini kabul ettiği bir yıl oldu. Yine de e-ticaret, geleneksel “işletmeden tüketiciye” ticaretinin yalnızca küçük bir parçasını teşkil ettiği için her çeşit satıcı işlerini sürdürmeye devam edebilir. Kilit nokta, aynı türden sorunsuz etkileşim kurma deneyimini internet üzerinde de sağlayacak iki veya üç rekabet avantajı belirlemekte. Son araştırmamızda paketli tüketim ürünleri ve satıcıların e-ticaret sektörünün devleriyle rekabet etmesini sağlayacak en yeni iş modellerini ortaya koyduk.

Tüketici güveni

PwC Küresel Tüketici Görüşleri Araştırması, sosyal medyanın hızla artan önemine değinmektedir. Tanımadığı kişilerin topluca verdiği fikirlere güvenen alıcılar... Markalar ve satıcıların özgün ve güvenilir görünme çabaları...

Yöneticiler, bir yandan müşteri deneyimini iyileştirecek bir yandan da sürekli genişleyen tüketici verilerini koruyacak yeni teknoloji ve hizmetlerden nasıl yararlanacaklarını düşünürken bu güven konusunu her zaman akıllarında bulundurmalıdır.

Yeni tüketici alışkanlıkları

Davranış araştırmacıları, alışkanlıkların insanın mutluluğu ve başarısında çok önemli olduğunu ortaya koymuştur. Düzenli alışkanlıklarımız olmazsa hayatın pek çok alanındaki bitmez tükenmez seçenekler arasında kendimizi kolayca kaybederiz. Bu durum uzun yıllardır tüketicilerin düzenli alışkanlıklarından yararlanmış üreticiler ve satıcıların işleri için iyidir.

Dijital bozulma son birkaç yıldır tüketici alışkanlıklarının yaratıcı bir şekilde yeniden ortaya çıkmasını teşvik etmiş, böylece bazı rutinlerin bozulmasına ve tamamen yeni tüketici davranışlarının oluşmasına neden olmuştur. Bu yazı, alışkanlıkların en çok nerede geliştiğini ve değiştiğini -alışveriş yapmak için kullanılan kanallar, online siparişlerin teslimat hızı ve satın alma isteği- ve şirketlerin işletmelerini gereğince düzenleyerek nasıl fayda sağlayacağını ele alıyor.

Teslimat beklentileri

En son araştırmamızın sonuçlarına göre e-satıcılar, müşterilerin satın aldıkları ürünün hızlı, esnek ve güvenilir teslimatı konusundaki beklentilerini yükselttiler. Tüketiciler, özellikle de daha yaşlı alıcılar, aynı gün veya hızlı teslimat için daha fazla ödeme yapmaya istekliler ve teslimatı aslından kimin yaptığıyla da ilgilenmiyorlar.

Yalnızca tüketici firmaları ve satıcılar değil sevkiyattaki tedarik zincirinin farklı aşamalarını üstlenen sayısız ulaşım ve lojistik tedarikçileri arasında da ortaya çıkacak başarılı çözüm yolları için fazlaca yer olması da güzel haberler arasında.

İletişim

Cihan Harman

Cihan Harman

Müşteri ve Endüstri Grupları Lideri, PwC Türkiye

Telefon: +90 212 326 6067

Gökhan Yüksel

Gökhan Yüksel

Denetim Hizmetleri Şirket Ortağı, PwC Türkiye

Telefon: +90 212 326 6073

Yiğit  Arslan

Yiğit Arslan

Danışmanlık Hizmetleri Şirket Ortağı, PwC Türkiye

Telefon: +90 212 376 5365

Bizi takip edin