Etkili mülakat için ipuçları

Mülakat süreci, kampüsünüzün kariyer ofisinde başlar. Okulunuzda kariyer fırsatları ile ilgili tüm kaynaklardan haberdar olduğunuzdan emin olmalısınız.

İş başvurusunda bulunan adaylar:

  • Mezuniyetten önce potansiyel işverenleri hakkında bilgi sahibi olmaya çalışın
  • Kampüste yapılacak olan şirket tanıtım toplantı ve aktivitelerin tarihini ve zamanını öğrenin
  • Bu aktiviteler için erkenden kayıt olmaya özen gösterin
  • Mümkün olduğunca çok sayıda şirketle görüşmeye çalışın
  • Sistematik bir iş arama planı hazırlayın
  • Okuldan, kariyer ofislerinden ve işverenlerden tavsiye ve öneriler alın
  • Bu süreçten geçmiş eski mezunlarla konuşun

Küçük bir planlama ile hemen hemen her iş görüşmesinin altından dengeli ve emin bir şekilde kalkabilirsiniz. Esas olan mülakata iyi bir hazırlık ve pozitif bir yaklaşım içerisinde olmaktır.

Hazırlanırken;

  • Önceden ne istediğinizi bilin: Tam olarak pozisyonun ne olduğunu, ne kadar eğitim alabileceğinizi, kısa ve uzun vadeli şirketin sunduğu fırsatları, maaş, ve iş ortamı gibi bilgileri öğrenin.
  • Başvurduğunuz şirketin broşür ya da yıllık raporlarını okuyarak bilgi edinin.
  • İş dünyası ile ilgili yayınları okuyarak gündemi takip edin.
  • Mülakatı yapan kişinin dikkatini eksik yönlerinizden çok, kuvvetli yönlerinize çekerek kendinizi farklılaştırın

Mülakatlarda bir fikir oluşturmayı sağlamak için sınırlı zaman vardır. Bu yüzden ilk intiba oldukça önemlidir.

Hatırlamanız gerekenler:

  • Mülakat saatinden 5 dakika önce mülakatın yapılacağı yerde olun, fakat fazla erken gitmeyin. Çünkü fazla erken gitmek tedirginlik göstergesidir.
  • Özgeçmişinizin birkaç kopyasını yanınızda bulundurmayı unutmayın
  • Mülakatı yapacak kişinin adını mutlaka bilin ve ismini doğru telaffuz edin.
  • Kendinize güveniniz olduğunu bakışlarınıza ve hareketlerinize yansıtın.
  • Gülümseyin.
  • Doğal davranın, kendiniz olun.
  • Cevaplarınızı özenle verin. ‘Evet’ ya da ‘hayır’ şeklinde cevap vermekten kaçının.

Nitelikleriniz dışında, bazı özellikleriniz de başarılı olup olamayacağınız hakkında ipucu verir. Bu özellikleri şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Ağırbaşlılık
  • Açık bir şekilde iletişim kurabilme yeteneği
  • Olgunluk
  • Dürüstlük
  • Dengeli olabilme
  • Özgüven

İşverenler ayrıca,

  • Bulunduğunuz ortama ve koşullara adapte olabilme yeteneği
  • İnisiyatif alabilme gücü
  • Hevesli olma
  • Becerikli olabilme
  • İçinizde yeterli öğrenme isteği
  • Takım çalışmasına yatkınlık
  • Liderlik

gibi niteliklere sahip olup olmadığınızı da bilmek isterler.

İş görüşmeleri genel olarak standart bir temele dayanır. Fakat ne beklediğinizi bilirseniz, mülakatın gidişini direkt ya da dolaylı olarak etkileyebilirsiniz.

Tipik bir iş görüşmesi 4 bölümden oluşur:

  • Giriş: Aday ve mülakatı yapacak kişi arasında yakınlık kurulur ve mülakatın gidişatı belirlenir.

  • Kişinin Geçmişi ve Nitelikleri: Adayın nitelikleri ve işe alım için uygun olup olmadığı değerlendirilir.

  • Değerlendirme: Mülakatı yapan kişi, adayın özellikleri ve kariyer hedefleri ile mevcut iş imkânlarını eşleştirmeye çalışır.

  • Kapanış: Bu bölüm mülakatı yapan kişi ile aday arasında son soruların sorulup cevaplandırıldığı ve adayın daha sonra ne gibi aşamalardan geçeceği hakkında bilgilendirildiği toparlama bölümüdür. Gülümseyin, el sıkışın ve ziyaretinizi gereğinden fazla uzatmayın.

İletişim

Batuhan Bayram

İnsan Kaynakları, PwC Türkiye

Telefon: +90 212 326 6787

Bizi takip edin