Nasıl Bir Ekonomi Gazetesi
2024-2028 dönemini kapsayan 12. Kalkınma Planının TBMM Genel Kurulundaki görüşmeleri tamamlanmış ve 1 Kasım 2023 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
12. Kalkınma Planı, Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığının koordinasyonunda kamu kesimi, özel kesim, sivil toplum temsilcileri ile akademik çevrelerin katkılarıyla hazırlanmıştır.
Kalkınma Planları, sürdürülebilir kalkınma sürecinin stratejik bir yaklaşımla yönetilmesini teminen mevcut kaynakların verimli kullanılması, orta ve uzun vadede artırılması ile ekonomik ve sosyal açıdan en fazla katma değer üreten alanlara yönlendirilmesi için yol gösterici bir işlev üstlenmesi bakımından önem taşımaktadır.
Bu çerçevede, Kalkınma Planları toplumun tüm kesimleri için uzun vadeli bir perspektif ve hedef birliği sağlamaya hizmet etmekte, kamu idareleri bakımından ise önceliklerini belirlemeye yön verecek bir politika seti niteliğindedir.
Kamu idareleri Planın amaç, hedef, ilke ve politikaları çerçevesinde kendi görev alanlarına ilişkin politika ve tedbirlerin uygulanmasından sorumlu tutulmakta, buna bağlı olarak yatırım ve cari harcamalarını, kurumsal ve hukuki düzenlemelerini Planda öngörülen hedef ve politikaları dikkate alarak gerçekleştirme yükümlülüğü altına girmektedirler.
12. Kalkınma Planı, “istikrarlı büyüme, güçlü ekonomi”, “yeşil ve dijital dönüşümle rekabetçi üretim”, “nitelikli insan, güçlü aile, sağlıklı toplum”, “afetlere dirençli yaşam alanları, sürdürülebilir çevre” ve “adaleti esas alan demokratik iyi yönetişim” olmak üzere beş ana eksende oluşturulduğu görülmektedir.
Bu çerçevede, yazımızda 2024-2028 dönemini kapsayan 12. Kalkınma Planında istihdam ve çalışma hayatı ile ilgili hangi politikaların ve hedeflerin ortaya konulduğu ve bu hedeflere ulaşmak için hangi tedbirlerin öngörüldüğü konusu ele alınacaktır.
11. Kalkınma Planında başta özel politika gerektiren gruplar olmak üzere toplumun tüm kesimlerine yeterli bir gelirle kayıtlı, iş sağlığı ve güvenliğinin sağlandığı koşullarda iş imkânlarının sunulması, ikiz dönüşüm (dijital ve yeşil dönüşüm) sürecinin etkilerinin fırsata dönüştürülmesi, çalışma çağındaki nüfusun azami oranda istihdam edilmesi, insan kaynağı niteliğinin yükseltilip etkin kullanıldığı verimli bir işgücü piyasasının oluşturulması temel amaç olarak ortaya konulmuş, bu temel amaç doğrultusunda da aşağıdaki politika ve tedbirler belirlenmiştir.
Belirlenen bu politika kapsamında aşağıdaki tedbirlerin hayata geçirilmesi öngörülmektedir.
Belirlenen bu politika kapsamında aşağıdaki tedbirlerin hayata geçirilmesi öngörülmektedir.
Belirlenen bu politika kapsamında aşağıdaki tedbirlerin hayata geçirilmesi öngörülmektedir.
Belirlenen bu politika kapsamında aşağıdaki tedbirlerin hayata geçirilmesi öngörülmektedir.
Belirlenen bu politika kapsamında aşağıdaki tedbirlerin hayata geçirilmesi öngörülmektedir.
Belirlenen bu politika kapsamında aşağıdaki tedbirlerin hayata geçirilmesi öngörülmektedir.
Belirlenen bu politika kapsamında aşağıdaki tedbirlerin hayata geçirilmesi öngörülmektedir.
Belirlenen bu politika kapsamında aşağıdaki tedbirlerin hayata geçirilmesi öngörülmektedir.
Belirlenen bu politika kapsamında aşağıdaki tedbirlerin hayata geçirilmesi öngörülmektedir.
İstihdam ve Çalışma Hayatı Hedefleri |
|||
2022 |
2023 |
2028 |
|
İşgücüne Katılma Oranı, Toplam (%) |
53,1 |
53,7 |
56,7 |
İşgücüne Katılma Oranı, Kadın (%) |
35,1 |
35,9 |
40,1 |
İstihdam Oranı (%) |
47,5 |
48,3 |
52,5 |
İşsizlik Oranı (%) |
10,4 |
10,1 |
7,5 |
İşsizlik Oranı, Genç Nüfus (%) |
19,4 |
18,5 |
16,6 |
Kısmi Süreli Çalışan Oranı (%) |
9,7 |
10,0 |
12,3 |
Kayıt Dışı İstihdam Oranı (%) |
26,8 |
26,5 |
23,4 |
Ölümlü İş Kazası Oranı (Yüz Binde) |
6,6 |
6,6 |
6,2 |
Kaynak: TÜİK. 2023 yılı verileri gerçekleşme tahmini olup 2028 yılı verileri On İkinci Kalkınma Planı hedefleridir.
12. Kalkınma Planındaki politika ve hedeflere bakıldığında, çalışma hayatı ve istihdam konusunda şu anda ülkemizin karşı karşıya olduğu ve gelecekte daha fazla etkisini hissedeceği, ikiz dönüşüm (dijital ve yeşil dönüşüm), düzensiz göç, eğitim-işgücü dengesi, başta kadın ve engelliler olmak üzere özel politika gerektiren grupların istihdamının artırılması, güvenceli esnek çalışma biçimin yaygınlaştırılması, yurtdışına giden nitelikli işgücü kaybının önlenmesi, kayıt dışı istihdamın azaltılması ve iş sağlığı ve güvenliği alanındaki koruyucu ve önleyici faaliyetlerin artırılmasına yönelik politikaların ortaya konulmasının olumlu olduğu, ancak 2028 yılında ulaşılması öngörülen bazı hedeflerin (örneğin; istihdam oranının %48,3’ten %52,5’e çıkarılması, işsizlik oranlarının %10,1’den %7,5’a düşürülmesi, kısmi süreli çalışan oranının %10’dan %12,3’e çıkarılması) çok gerçekçi olmadığı, belirtilen hedeflere ulaşmak için planda öngörülen tedbirlerin yeterli olmayacağı değerlendirilmekle birlikte, önümüzdeki süreçte hazırlanacak olan Cumhurbaşkanlığı yıllık programları, bölgesel ve sektörel stratejiler ve kurumsal stratejik planlar belirlenen hedeflere ulaşılıp ulaşılamayacağı konusunda bizlere daha net fikir verecektir.