Asgari işçilik uygulaması, kısaca Sosyal Güvenlik Kurumu'nun kayıt dışı istihdamla mücadelede kullandığı bir yöntem olup, “ölçümleme”, “ön değerlendirme”, “asgari işçilik araştırması”, “asgari işçilik incelemesi” gibi isimlerle uzun yıllardır devam etmektedir.
Bu yöntemde, SGK yapılan işin niteliği, kullanılan teknoloji, işyerinin büyüklüğü, benzer işletmelerde bildirilen sigortalı sayısı ve ilgili meslek veya kamu kuruluşlarının görüşü gibi unsurları dikkate alarak, kayıt dışı istihdamla mücadele ve sigorta primi alacaklarının tahsilatının güvence altına alınması gibi gerekçelerle kamu idareleri, döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulan kurum ve kuruluşlar ile bankalar tarafından yaptırılan ihale konusu işler, uluslararası anlaşmalara göre yapılan projeler, inşaat konusu işler, yap-işlet, yap işlet-devret, kamu-özel işbirliği (PPP) modelleriyle yapılan işlerde iş bitiminde belli kriterlere ve belli hesaplama yöntemlerine göre asgari işçilik kontrolü yapmaktadır.
Aşağıda ana hatları ile asgari işçilik uygulamasının nasıl yapıldığı açıklanmıştır.
İhale konusu işlerde asgari işçilik uygulaması
Öncellikle 5510 sayılı Kanun ve ikincil mevzuatla yapılan düzenlemelerle kamu idareleri, döner sermayeli kuruluşlar, 5411 sayılı Bankacılık Kanunu kapsamındaki kuruluşlar, kanunla kurulan kurum ve kuruluşlar ihale yolu ile yaptırdıkları her türlü işleri üstlenenleri ve bunların adreslerini on beş gün içinde Kuruma (SGK) bildirmekle yükümlü tutulmuşlardır.
Bu çerçevede, yukarıda sayılan kurum ve kuruluşların ihale mevzuatına göre yaptırdıkları işlerde SGK tarafından asgari işçilik hesaplaması yapılmaktadır.
- Hesaplama yapılırken öncelikle ihale konusu işin başlangıç ve bitiş tarihleri tespit edilmekte ve işin başlangıç tarihi ile kesin kabulün ya da noksansız geçici kabulün yapıldığı tarihe kadar SGK’ya bildirilmiş olan işçilik miktarları dikkate alınmaktadır.
- İhale makamı tarafından yükleniciye ödenen Katma Değer Vergisi hariç, malzeme fiyat farkı ve akreditif bedeli dâhil toplam hak ediş tutarına, iş için tespit edilen asgari işçilik oranı %25 eksiltilerek uygulanmaktadır.
- Hesaplama sonucunda çıkan bildirilmesi gereken işçilik matrahı, işveren tarafından ihale konusu iş süresince SGK'ya bildirilen işçilikten fazla ise, çıkan fark işçilik tutarı işverene tebliğ edilmektedir.
- İşverence borcun tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde ödenmesi veya itirazda bulunulmaması halinde borç kesinleşmekte ve işlemler sonuçlandırılmaktadır.
- SGK Müdürlüğü tarafından hesaplanan borca işveren tarafından faturalı işçilik ödemeleri, fatura mukabili iş yaptırılması, işin kısmen devamlı işyeri sigortalıları ile yapılması, 5510 sayılı Kanunun 4/1-a (SSK) kapsamı dışındaki kişilerin çalışması gibi nedenlerle itiraz edilmesi mümkündür.
- Bu durumda, SGK’nın denetim elemanlarınca (işverence istenmesi halinde SSMM/YMM’ler tarafından) inceleme yapılmakta ve denetim sonucu düzenlenecek rapora göre işlemler sonuçlandırılmaktadır.
- Sonuçta, ihale konusu işten dolayı fark işçilik dahil borcun olmaması veya hesaplanan fark prim borcunun ödenmesi üzerine SGK tarafından işverene 'ilişiksizlik belgesi' verilmektedir.
- İlişiksizlik belgesi; işverenin ihale konusu işten dolayı SGK'ya borcunun bulunmadığını göstermekte ve ihale makamınca teminat iadesinde dikkate alınmaktadır.
Özel nitelikteki inşaat işlerinde asgari işçilik uygulaması
Aynı şekilde, 5510 sayılı Kanun ve ikincil mevzuatla yapılan düzenlemeler uyarınca valilikler, belediyeler ve ruhsat vermeye yetkili diğer kamu ve özel hukuk tüzel kişileri, yapı ruhsatı ve diğer tüm ruhsat veya ruhsat niteliği taşıyan işlemelerine ilişkin bilgi ve belgeler ile varsa bunların verilmesine esas olan istihdama ilişkin bilgileri verdikleri tarihten itibaren bir ay içinde SGK’ya bildirmekle yükümlü tutulmuşlardır.
Bu çerçevede, gerçek veya tüzel kişiler ile tüzel kişiliği haiz olmayan kurum ve kuruluşlar tarafından yapılan/yaptırılan özel nitelikteki inşaat işleri ile ilgili olarak iş bitiminde SGK tarafından asgari işçilik hesaplaması yapılmaktadır.
- Özel nitelikteki inşaatlar ile ilgili asgari işçilik hesaplaması yapılırken işin başlangıç ve bitiş tarihleri tespit edilmekte ve işin başlangıç tarihi ile bitiş tarihine kadar SGK’ya bildirilmiş olan işçilik miktarları dikkate alınmaktadır. İşin başlangıç ve bitiş tarihi ile ilgili olarak gerekli görülmesi durumunda SGK tarafından ilgili kurum ve kuruluşlarla yazışma yapılabilmektedir.
- SGK Müdürlükleri tarafından yapılan asgari işçilik araştırmasında inşaat maliyetine SGK tarafından yayımlanan tebliğ ile belirlenen asgari işçilik oranı %25 eksiltilerek uygulanmaktadır.
- Bina maliyeti; belediyeler, valilikler ve ruhsat vermeye yetkili diğer makamların vermiş olduğu inşaatın ruhsatnamesinde yazılı bulunan, ruhsatname yoksa SGK denetim elemanlarınca tespit edilecek yüzölçümü ile birim maliyet bedelinin çarpımı suretiyle bulunan tutar üzerinden hesaplanmaktadır.
- Özel nitelikteki inşaatlar ile ilgili yapı müteahhidi işverenlerin, bu bina inşaatı işyerinden dolayı SGK prim, işsizlik sigortası primi, idari para cezası, varsa fark işçilik üzerinden hesaplanan prim, damga vergisi, eğitime katkı payı ve özel işlem vergisi ile bunlara ilişkin gecikme cezası, gecikme zammı ve diğer fer‘ilerinden oluşan borcunun olmaması halinde işverene 'ilişiksizlik belgesi' verilmektedir.
- Valilikler, belediyeler, il özel idareleri ve ruhsat vermeye yetkili diğer merciler tarafından geçici iskan veya yapı kullanma izin belgesi verilmeden önce yapılan inşaat dolayısıyla SGK’ya borçlarının bulunmadığına dair ilgililerden SGK tarafından düzenlenmiş ilişiksizlik belgesinin istenmesi zorunludur.
- Özel bina inşaatları ile ilgili SGK tarafından düzenlenecek olan “ilişiksizlik belgesi” yapı kullanma izin belgesi alınabilmesine imkân sağlamaktadır.
Asgari işçilikte yapılan hatalar ve ortaya çıkan riskler
İşyerinin, varsa alt işverenlerin çalıştırdığı işçilerin tamamı kayıtlı çalışmış olsalar dahi iş bitiminde yapılacak olan “asgari işçilik kontrolünde” aşağıdaki nedenlerle eksik işçilik borcu ile karşılaşılabilmektedir.
- İşçilerin ücretlerinin (sigorta primine esas kazançlarının) gerçek ücret yerine daha düşük seviyeden gösterilmesi,
- Ay içinde tam çalışmış işçilerin prim gün sayılarının 30 gün yerine daha düşük (Örneğin, 10 gün, 15 gün gibi) gösterilmesi,
- SGK’nın belirlediği işçilik oranının işe uygun olmaması,
- Bina inşaatlarında yapı grubu ve sınıfının hatalı belirlenmesi, İşyeri dosyasının hatalı açılması
- işin büyük bölümünün alt işveren kaydı olmayan üçüncü kişilere faturalı yaptırılması, • Alt işveren olmayan üçüncü kişilerden alınan malzemeli işçilik ve sırf işçilikli faturaların SGK asgari işçilik mevzuatının aradığı kriterleri taşımaması,
- Alt işverenlerle yapılan sözleşmelerin hatalı olması ve rücu hükümlerinin bulunmaması • Yurtdışından ithal edilen makine-donanım bedelinden işçilik hesaplanması, • İnşaat defter maliyetinin hatalı hesaplanması,
Sonuç olarak; SGK tarafından kayıt dışı istihdam ile mücadele kapsamında ihale konusu işler, uluslararası anlaşmalara göre yapılan projeler, inşaat konusu işler, yap-işlet, yap-işlet-devret, kamu-özel işbirliği (PPP) modelleriyle yapılan işlerde iş bitiminde belli kriterlere ve belli hesaplama yöntemlerine göre asgari işçilik kontrolü yapılmakta ve çoğu zamanda ihale konusu işleri üstlenen firmaların ve inşaat işyeri sahiplerinin büyük miktarda asgari işçilik borcuyla karşı karşıya kalabildiği, buna bağlı olarak da ihale makamlarına verilmiş olan kesin teminat mektuplarının geri alınması veya resmi mercilerden yapı kullanma izin belgesi alınması konusunda sorun yaşadıklarından, işin başından bitimine kadar olan süreçte asgari işçilik mevzuatına uygun işlem yapılması, bununla ilgili bir takip ve kontrol sistemi kurulması, gerekli durumlarda asgari işçilik mevzuatında uzmanlaşmış profesyonellerden destek alınmasında fayda vardır.