Dijital Satınalma Araştırması 2022

PwC olarak, satınalma alanında yeni dijital teknolojilerin yaygın ve başarılı bir şekilde kullanılma seviyesini daha iyi anlamak için Dijital Satınalma Araştırmasını bu sene küresel olarak gerçekleştirdik. Araştırmamız, 60'tan fazla ülkeden 800'den fazla katılımcı şirketle satınalma alanındaki dijital dönüşümünün küresel durumunu benzersiz bir şekilde temsil ediyor. 100 yanıtla yüksek düzeyde katılım göstererek değerli katkılar sağlayan Türkiye'deki satınalma profesyonellerine teşekkür ediyor ve 4. Dijital Satınalma Araştırmasının sonuçlarını sizlerle paylaşmaktan mutluluk duyuyoruz.

Tedarik zincirlerindeki kırılmalar, uzaktan veya hibrit gibi yeni çalışma yöntemleri, birçok emtia için artan fiyatlar, bazı kritik girdi malzemelerindeki kriz ortamı gibi yeni risklerin ortaya çıkması, satınalma birimlerinin dijital dönüşüm algısını değiştirdi. Dijitalleşme seviyesi tüm sektörlerde ilerlemeye devam ederken, bugün itibariyle maliyet kontrolü, süreç verimliliği, tedarik zinciri izlenebilirliği ve tedarikçi ilişkileri yönetimini güvence altına alma gibi zorlukları yönetebilmek için dijitalleşme önemli bir gereklilik haline geldi. Ayrıca, dijital dönüşüm günümüzde risk yönetimi ve uyumluluk açısından da kritik öneme sahip olmaya başladı.

Dünya genelinde şirketlerin dijital yol haritaları, öncelikli olarak CO2 emisyonlarını takip eden yenilikçi ve sürdürülebilir uygulama örneklerini içeriyor. ESG konularının önümüzdeki yıllarda Türkiye'de de önem kazanması bekleniyor: Satınalma birimleri şirketlerin sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmasında önemli bir role sahip olacak.

PwC Türkiye olarak pandemi döneminden bu yana öne çıkan ve değişen dengelerin şekillendireceği gelecek doğrultusunda dijitalleşme dahil satınalma ve tedarik yönetimi alanında stratejiden uygulamaya kadar her aşamada en iyi uygulamaları ve örnek çözümleri geliştirmeye devam edeceğiz.

İsmail Karakış

Tedarik Zinciri Hizmetleri Lideri, Şirket Ortağı, PwC Türkiye

+90 212 376 5365

Eposta


Dijital Satınalma Araştırması:
Satınalma profesyonellerinin dünyasına küresel bir bakış

PwC Küresel Dijital Satınalma Araştırması:
2022 Genel Bulgular

Dijital Satınalmanın mevcut durumu

  • Dijital dönüşüm, CPO'ların yol haritasında (+6 puan) ilerlerken, maliyet azaltımı ve stratejik kaynak bulma (%61) bu haritada hala öncü konumdadır.
  • Dijital dönüşüm, geleneksel süreç optimizasyonu ve maliyet azaltımı hedeflerine ek olarak risk yönetimi ve uyumluluk konularını da kapsamaktadır.
  • Tedarikten ödemeye (S2P) dijitalleştirmesi satınalma birimleri için "yeni normal" haline gelmiştir. Katılımcıların %90’ı tedarikten sözleşmeye (S2C) veya talepten ödemeye (P2P) çözümlerinden birini, %77'si ise her ikisini birden kullanmaktadır.
  • Süreçlerini yüksek düzeyde dijitalleştirmiş şirketlerin %80'i, veri kullanılabilirliği sayesinde değer yaratabilmektedir. Ancak şirketlerin %55'i hala verilerinden yararlanmakta zorlanmaktadır.

Dijital Satınalmanın gelecekteki durumu

  • Satınalma birimleri ortalama %72 oranında dijitalleşme hedefi ile 2025 için oldukça iddialı bir dijitalleşme hedefi belirlemiştir. Ancak, COVID-19 gerçeğiyle karşılaşan satınalma süreçlerinin gerçek dijitalleşme oranı %6 azalarak, ortalama %41 dijitalleşme oranına ulaşmıştır.
  • Orta ölçekli şirketler, satınalma dijital dönüşümüne yönelik yatırımlarını önemli ölçüde artırmayı planlarken, (2020 ile 2022 arasında +%50), büyük ve çok büyük şirketler bütçelerini korumaktadır.
  • CPO'lar yol haritalarını, tedarikten ödemeye (S2P) süreçlerindeki dijitalleşmenin yanı sıra ESG ve tedarik zinciri izlenebilirliği gibi yenilikçi uygulama alanlarına odaklamaktadır. Yeni trendler, dijital yol haritalarında deneysel uygulama alanlarını rafa kaldırıp, kanıtlanmış katma değerli kullanım alanlarına odaklanmaya doğru eğilim göstermektedir.
  • Tedarikçilerin karbondioksit emisyonlarının takibi, satınalma birimleri için önemli bir başlangıç noktası olmaya başlamıştır. Şirketlerin %27'si halihazırda yeni ortaya çıkan bu uygulama alanını kendi organizasyonlarında kullanmakta veya denemektedir.
  • Satınalma süreçlerinde blokzincir uygulanabilirliği satınalma birimlerinin %59'u için hala netleştirilmesi gereken bir konudur. Ancak, blokzincir tüm tedarik zinciri süreçleri için değerli iyileştirmelerin bir etmeni olarak görülmektedir.

İletişim

Serkan Tarmur

Serkan Tarmur

Danışmanlık Hizmetleri Lideri, PwC Türkiye

Telefon: +90 212 376 5302

İsmail Karakış

İsmail Karakış

Tedarik Zinciri Hizmetleri Lideri, Şirket Ortağı, PwC Türkiye

Telefon: +90 212 376 5365

Bizi takip edin: